Příčinou nehody by podle policejních zdrojů mohl být mikrospánek. A právě ten bývá častým důvodem večerních a zejména ranních nehod. Únava po dvanáctihodinové šichtě, když člověk jede pro ránu z práce, na řidiče padá, ať se jí brání, jak chce.

Na podzim a na počátku zimy se na počtu dopravních nehod výrazně podílí i střety s lesní zvěří. „Zejména u lesních úseků a v místech, kde začíná růst ozimá řepka, kterou na podzim zemědělci zaseli. Hlavně ráno za mlhy a večer, kdy bývá dříve tma, by řidiči v těchto úsecích měli být opatrní,“ doporučuje policejní mluvčí Dana Čírtková.

Počítat je třeba také s prvními námrazami. Od 1. listopadu by měli mít řidiči na autech zimní pneumatiky. A zejména v ranních hodinách dávat na mostech a v lesních úsecích pozor na námrazu. Rizikem je i mlha na silnicích. „Vjede-li řidič do úseku s mlhou, měl by okamžitě snížit rychlost vozidla, samozřejmě s ohledem na vozidla jedoucí za ním. Měl by zvětšit vzdálenost od vozidla, které jede před ním, zapnout mlhová světla, zvýšit svoji pozornost a plně se věnovat řízení,“ radí policejní mluvčí.

Přes všechna varování k nehodám na silnicích v kraji dochází prakticky denně. Třebíčsko není výjimkou. „Za osm let, co tady pracuji, nepamatuji den bez nehody,“ říká policistka Dana Čírtková.

Od začátku roku do konce října policisté na Vysočině napočítali 3721 dopravních nehod, o 284 víc, než ve stejném období loni. Na Třebíčsku se jich stalo 670. Nehody si v kraji vyžádaly 26 obětí, o sedm více než v předchozím roce. Dalších 118 osob bylo těžce zraněno, 1189 účastníků nehod bylo zraněno lehce.

„Ve 150 případech jsme při vyšetřování nehody zjistili, že některý z účastníků byl pod vlivem alkoholu. Výjimkou nejsou ani hodnoty přesahující tři promile alkoholu. Šest řidičů bylo v době nehody pod vlivem omamných a psychotropních látek. Hmotná škoda na havarovaných vozidlech a na majetku dosáhla částky 215 595 000 korun,“ doplnila mluvčí.

Jak má chovat řidič v mlze
Pro jízdu v mlze by si měli řidiči zajistit dobrý výhled z vozidla, tedy na bezpečném místě zastavit a očistit přední i zadní sklo a očistit přední i zadní světla. Zákon o silničním provozu stanoví, že řidič musí rychlost jízdy přizpůsobit mimo jiné i povětrnostním podmínkám, a smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled. Musí jet takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit před nenadálou překážkou, a tou může být odstavené vozidlo, předmět na silnici, chodec, cyklista.

Velice opatrně by se měli řidiči chovat při předjíždění a v mlze raději vůbec nepředjíždět. Mohlo by se totiž stát, že se nestačí včas a bezpečně zařadit a pak hrozí nebezpečí čelního střetu s protijedoucím vozidlem. V mlze je mnohem obtížnější orientace, řidič může snadno přehlédnout dopravní značku, minout odbočku. Řidiči se také mohou orientovat podle vodorovného dopravního značení sledovat střední dělící pruh, protože při jízdě těsně při pravém okraji vozovky hrozí nebezpečí, že se tam může objevit chodec, cyklista, odstavené vozidlo nebo jiná překážka. Mezi další zásady patří dodržovat bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, které právě kvůli nenadálé překážce může prudce zabrzdit. Dojde-li při jízdě v mlze k poruše vozidla, doporučuje se dojet pokud možno na parkoviště nebo zastavit zcela mimo silnici. Pokud to není možné, měl by se řidič snažit odstavit vozidlo co nejvíce vpravo na krajnici, na dálnici v odstavném pruhu a měl by nechat rozsvícená světla včetně mlhových, zapnout výstražné světelné zařízení a umístit v předepsané vzdálenosti výstražný trojúhelník.

Zdroj: Policie ČR