Porovnání s loňským rokem vyznívá nelichotivě – zatímco o rok dříve si první třetina roku vyžádala sedm životů, letos jich bylo téměř dvakrát tolik.

Naopak těžkých zranění bylo méně o 36 procent, bylo jich zatím osmnáct. O patnáct procent méně bylo letos lehkých zranění, těch policie zaznamenala 369. Hmotná škoda byla téměř 79 milionů korun, i to je méně než v roce 2018. I letos policie řešila nehody, kterých se dopustili řidiči pod vlivem alkoholu či drog.

Mezi příčinami je nejčastější nepřiměřená rychlost v kombinaci se způsobem jízdy. „Tyto dvě příčiny stojí za většinou letošních nehod. Alarmující může být skutečnost, že na třetím místě v pořadí příčin je nedání přednosti v jízdě, což představuje ignorování základních dopravních značek,“ uvedla mluvčí Dana Čírtková.

Alarmující je chování některých řidičů, kteří za volantem zbytečně riskují – předjíždí v zatáčkách, horizontech či zákazech předjíždění. Ohrožují řidiče vozidel v protisměru i těch, před které se po předjíždění narychlo zařazují. „Za poslední týden jsem se musel vyhýbat protijedoucímu autu v mém pruhu už třikrát. Jeden z řidičů vůbec nerespektoval, že jedou auta v protisměru a začal předjíždět. Spoléhal na to, že je silnice dost široká na tři auta,“ popsal jeden z řidičů svoji nedávnou zkušenost.

Policie nehodlá tomuto chování jen nečinně přihlížet. „Především dopravní policisté budou věnovat zvýšenou pozornost kontrolám řidičů, zda dodržují všechna ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích,“ dodala Čírtková. I nadále budou sledovat přítomnost alkoholu a jiných návykových látek za volantem a zaměří se i na chován motocyklistů a cyklistů v silničním provozu.

Do jisté míry vyznívají v kontextu letošních statistik výsledky ČP Indexu bezpečnosti za rok 2018. Podle nich měla loni Jihlava druhé nejbezpečnější silnice hned za Olomoucí. Mezi devětapadesáti hodnocenými okresními městy byla šestá Třebíč, dvanáctý Pelhřimov, osmnáctý Žďár nad Sázavou a jednatřicátý Havlíčkův Brod.

Žebříček přitom nezahrnuje jen počet nehod, ale i další okolnosti. „ČP index vychází ze statistik Policie ČR a je vztažený k počtu obyvatel jednotlivých měst. Je tak možné ho brát jako ukazatel toho, jak bezpečné jsou silnice v daném městě,“ vysvětlila mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

Rozbor dopravních nehod v kraji Vysočina

Období: Od 1. ledna do 30. dubna 2019

Útvar - Počet nehod / Úmrtí / Těžké / Lehké / Škoda (v tis. Kč) / Alkohol / Omamné a psychotropní látky

ÚO Pelhřimov - 215 / 1 / 2 / 47 / 10 175 / 7 / 0

ÚO Havlíčkův Brod - 256 / 4 / 5 / 68 / 10 401 / 9 / 0

ÚO Jihlava - 258 / 4 / 7 / 83 / 15 948 / 9 / 1

ÚO Třebíč - 247 / 2 / 1 / 79 / 12 249 / 5 / 0

ÚO Žďár nad Sázavou - 233 / 1 / 1 / 77 / 11 053 / 7 / 1

DO Velký Beranov - 164 / 0 / 2 / 15 / 19 013 / 2 / 1

Kraj - celkem - 1373 / 12 / 18 / 369 / 78 839 / 39 / 3

Zdroj: Policie ČR