„Cyklisté patří k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. V případě dopravní nehody dochází v naprosté většině případů ke zranění cyklisty, který, na rozdíl od řidiče osobního nebo nákladního vozidla, není chráněn karoserií vozidla ani žádným jiným bezpečnostním prvkem. A jediné, čím cyklista může přispět ke své bezpečnosti, je opatrnost, důsledné dodržování pravidel silničního provozu a výběr vhodného oblečení," upozornila krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.

Smrt seniora
a mladé ženy

K první letošní tragédii cyklisty došlo 20. května ráno krátce před půl desátou hodinou v Jihlavské ulici ve Žďáře nad Sázavou – před provozovnou Dřevozávodu. „Osobní vozidlo Škoda Yeti, které mělo za vozidlem připojený karavan, se zde střetlo s devadesátiletým cyklistou. Senior na místě zemřel," uvedla Čírtková.

A smrtí skončila i dopravní nehoda dvou cyklistů na Třebíčsku. K události došlo na silnici II/140 mezi obcemi Čechočovice a Stařeč.

Dva cyklisté, šestadvacetiletá žena a jednatřicetiletý muž, oba z Třebíče, jeli po silnici na kolech vedle sebe. Cyklistka do cyklisty narazila a následně oba upadli na vozovku. Při pádu došlo k lehkému zranění cyklisty, který byl převezen k ošetření do nemocnice Třebíč.

Cyklistka při nehodě utrpěla těžké zranění a byla převezena do nemocnice v Brně- Bohunicích, kde bohužel 12. června následkům svých zranění podlehla.
Přilba může zachránit život Oba cyklisté, kteří měli nehodu na Třebíčsku, byli zřejmě pod vlivem alkoholu. Přilbu měli – ale nepomohla jim…

Ovšem mít přilbu, to je základ. Podle zákona je cyklista mladší osmnácti let povinen použít za jízdy ochrannou přilbu. A ta je také tím jediným, co v případě pádu nebo při střetu s vozidlem chrání cyklistovi hlavu. V mnoha případech již přilba zachránila svému uživateli život. „Za šest měsíců letošního roku havarovalo, bez ohledu na věk, celkem třicet cyklistů, kteří přilbu na hlavě neměli," sdělila Čírtková.

Riziko dopravní nehody lze také snížit správným vybavením a dobrým technickým stavem jízdního kola. Cyklisté si musí uvědomit, že je musí být v silničním provozu dobře vidět.

„Policisté proto v rámci výkonu služby kontrolují povinnou výbavu jízdních kol. Funkční brzdy na jízdním kole musí být samozřejmostí. Často se setkáváme s jízdními koly, která nejsou vybavena odrazkami a v případě snížené viditelnosti ani předepsaným osvětlením. Tito cyklisté zbytečně hazardují se svým zdravím," upozornila policejní mluvčí.

Při dopravních kontrolách nebo při šetření dopravních nehod se policisté také setkávají s cyklisty, kteří jsou pod vlivem alkoholu. „Tito cyklisté si neuvědomují, že cyklista je řidič nemotorového vozidla, které nesmí řídit pod vlivem alkoholu. Cyklistovi může být za tento přestupek uložena ve správním řízení pokuta až do výše padesáti tisíc korun," varovala Čírtková.

A ještě jedna věc: Dítě mladší 10 let smí na jet pozemní komunikaci na jízdním kole pouze pod dohledem osoby starší 15 let. To se nevztahuje na jízdu na chodníku, cyklistické stezce, v obytné a pěší zóně.