-----------
Hromadná nehoda tří kamiónů a pěti osobních aut zablokovala v úterý před devatenáctou hodinou dálnici D1 ve směru na Prahu na 77. kilometru u Hořic na Humpolecku. Při kolizi přišli o život dva lidé.
"Srazila se tři nákladní auta a pět osobních. Ve dvou nákladních automobilech byly usmrceny dvě osoby a ve dvou osobních autech jsme vyprostili dvě zraněné osoby," zesumarizoval velitel zásahu hasičů Jaroslav Neubauer.
Edita Richterová ze Záchranné zdravotní služby kraje Vysočina vyvrátila spekulace o třech obětech nehody. „Na místě zemřeli
dva lidé a další dva jsou zraněni,“ uvedla Edita Richterová.
Těžce se zranil řidič osobního vozu, jenž byl převezen do Brna s poraněním mozku a plic. Další řidič osobního auta utrpěl zlomeninu ramene a byl převezen nemocnice v Pelhřimově.
Dálnice byla ve směru na Prahu zcela uzavřena. Dopravu odkláněli policisté na 90. kilometru u Humpolce. Zpátky na dálnici bylo možné se vrátit až na exitu 66 u Lokte. Směr na Brno byl průjezdný pouze v odstavném pruhu.
Problém byl veliký. Zelená vlna odhadovala uzavírku dálnice až do šesté hodiny ranní.
Od 22.7.2008 18:54 do 23.7.2008 6:00
D1 - na 76. km ve směru na Prahu neprůjezdná. Doporučeno sjet na 90. km na exitu na Humpolec. Odstranění následků potrvá nejméněpět hodin.
Masakr a kuličky
Samotné místo nehody? Masakr. Jeden kamion "uklizený" ve stráni, po dálnici se válela spousta bílých kuliček, polypropylenu ze Slovnaftu Bratislava. Ten se vysypal z jednoho z havarovaných vozů.
Před půl jedenáctou nastartoval motory jeřáb vyprošťovací a úklidové firmy Pretol HB. Začalo se rovněž s odklízením kamionů z vozovky. Uklidit je potřeba přibližně úsek o ploše 100 krát 12 metrů.
Na místo byly večer povolány jednotky profesionálních hasičů z Humpolce, Jihlavy a Zruče nad Sázavou. Poté, co se zjistilo, že jeden z havarovaných kamionů má proraženou nádrž, byli k nehodě povoláni také hasiči z Pelhřimova. "Došlo k úniku nafty a oleje, ale do nádrže Želivka se tyto látky nedostaly," doplnil Neubauer.
Čluny nejezdí
Čluny prý po Želivce nejezdí a situaci nemusí hlídat z hladiny. Na místě jsou ale zástupci Povodí Vltavy a zástupci České inspekce životního prostředí. "Pokud bude počasí takové, jaké je nyní, nic ve vztahu k zásobárně pitné vody v Želivce nehrozí," ubezpečil na místě Jaroslav Neubauer. "Informace poskytneme ráno, dispečink již nefunguje," poznamenal o půl jedné v noci pracovník Povodí Vltavy, sloužící na ústředně.
"Vysypaný bílý granulát z kamionu je umělá hmota, tam nic nehrozí. A nafta a olej se zlikvidují teď," plánoval velitel zásahu hasičů.
Velitel zásahu policistů Vlastimil Florian nechtěl zatím příliš otevřeně hovořit o příčinách nehody. Kriminalisté stále fotografovali a dokumentovali. "Příčina nehody je v šetření. Zatím se můžeme pouze domnívat, co dělal řidič kamionu, který jel ve směru od Prahy na Brno a sjel do protisměru. Máme několik vyšetřovacích verzí, o kterých bych se nyní (kolem 23. hodiny - pozn. redakce) nerad zmiňoval," uvedl policista.
Karamboly kamionů na "dé jedničce" se množí. Co s tím? I na to jsme se ptali policisty Vlastimila Floriana. "Jde pořád o ty samé věci. Stačí malá změna počasí a dálnice se stává nebezpečnou. Vozovka je kluzká. Řidiči ale také nerespektují pravidla silničního provozu," poznamenal Vlastimil Florian.
• Jeli jsme hned za nimi. Jsme v šoku. Teď čekáme dlouhé hodiny, ale tam umírali lidé, tak to čekání proti tomu nic není.
• Je to katastrofa. Ta auta se srazila všechna najednou. Kolem půl sedmé tady byl opravdu hustý déšť. Jeli jsme z Frýdku-Místku a Vysočina, to je stoprocentně nejhorší úsek. Nejen v zimě.