Obdobně jako v interiérech podobných historických staveb, využívaných k prezentaci děl soudobého výtvarného umění, je možno sledovat i v jihlavském muzeu dvě protichůdné obtíže. První: Dnes už nezbytné novodobé nástěnné technické prvky sousedící s doklady stylového stavitelství nedovolují vždy nejlepší instalaci výtvarného díla. Druhá: I ta výtvarná díla, jež dle přítomných kritických měřítek prosazují se zřetelnou kvalitou, mohou svou přítomností nepříznivě zasáhnout do vizuální hodnoty historické architektury.

Vyhnout se současně oběma potížím lze těžko, a také dobrá střední cesta se brání odhalení a zachycení. To však nemůže být výzvou k uzavření historických interiérů soudobému umění - moderních staveb pro výsadní prezentaci děl výtvarného umění je málo - nýbrž k činnému zkoumání otázek co kam a jak.

Základy tělocvičny u Základní školy Komenského v Náměšti nad Oslavou.
Dotaci město nedostalo. Za Peltou mne jít nenapadlo, říká starosta

Uměleckou kritiku obvykle zajímají zejména výtvarníci, kteří nepotřebují věrně napodobovat skutečnost, kteří pracují s intuicí, imaginací, fantazií a abstrahováním. Subjektivně míním, že na aktuální výstavě z tvorby členů a hostů Spolku výtvarných umělců Vysočiny nemělo by být přehlédnuto:

Pohyb v lyrické abstrakci v podání Svatavy Brunové (Křehká bolest, V zajetí myšlenek), dílo Františka Dörfla (Vyvřeliny I, Vyvřeliny II), rovněž i kultivace abstrahovaných linií a barevných ploch Jana Pevného (Střepy, Tanec). Dále vábivé enigma spletité kompozice Paula Ewerta (Krajinná konstrukce),  skladebná čistota krajinné tektoniky Jaroslava Hedbávného (dvě fotografie Moravské Toskánsko), u Lubomíra Kerndla to je zase akcentování kontrastu bílé a černé v surrealistických rytých kresbách (Macecha, Milenci z Hradce).

Zručnost dětem nechybí. Vyrobily budky a krmítka pro ptáky.
Zručnost dětem nechybí. Vyrobily budky a krmítka pro ptáky

U Petra Klukana obdivujeme graficko-malířské podání prostého motivu ve fotografiích (v cyklu Zapomenuté stromy), u Josefa Macka je to dynamická abstrakce (Ulice I, Ulice II), v díle Milana Nestrojila obraznost mystického příšeří neskutečné krajiny (Krajina se dvěma slunci). Pavla Tomana fascinuje měkká vertikalita souběžných linií dřevěné hmoty (Míjení) a u Alice Waisserové je to zřejmé oproštěné uchopení seriálního tvaru (Jetel).

Spolek výtvarných umělců Vysočiny, kresby, malby, sochy, fotografie,

Muzeum Vysočiny Jihlava, Masarykovo náměstí č. 57/58.

Výstava trvá do 28. května 2017, otevřena je v úterý až neděli od 9.00 do 12.00 a od 12.30. do 17.00 hodin, v pondělí je zavřeno.

Jan Dočekal