V předešlém máji vystavoval v dnes již neexistující Galerii Kruh. Nynější výstavu připravilo pod titulem Jarní variace v různých formátech Městské kulturní středisko do Galerie Ladislava Nováka.
Ewert je moravským Lucemburčanem (nebo lucemburským Moravanem?). Již dvacet let žije střídavě zde, s třebíčskou rodinou, a tam, v dvojroli volného výtvarného umělce a pedagoga. Větší díl dosavadních autorských výstav uskutečnil u nás, v Třebíči a jinde.
Na nynější autorské výstavě představuje dvě desítky obrazů. Jejich menší část je z hlediska výtvarné technologie čistou malbou. Četností převažují díla vzniklá kompozičním spojením akrylové malby s pískem, s koláží, s trojrozměrnými předměty, s prvky ze stavebnice Lego (reflexe v dětství nejoblíbenější hry).
Teprve pokus o souhrnné vnímání Ewertových pracovních metod a způsobů osobitého tlumočení složitých obsahů jednotlivých děl, může být označen za skutečnou vnímatelovu účast. Ewertovy obrazy většinou sestávají z několika částí, na jejichž inspirace ukazují často dlouhé názvy. Ovšem i tak si návštěvník výstavy nemůže být jist, že všemu, co vidí, rozumí. I věcný výklad samotného autora co je čím, a proč je to právě tak v té které spletité kompozici, mohl by snad přispět jen k formální rétorice, nikoliv k plnému pochopení vystavených obrazů.
Už od vzniku abstrakce však existuje možnost privátní recepce, jinými slovy soukromého přijetí. V čem vězí? Nebudu-li toporně vyžadovat od výtvarného díla, aby mně věrohodně sdělilo, např. jak vypadá květ hrušně, obraznost a vcítění umělcovo může otevřít moji obraznost a mé vcítění. Nahlížené dílo pak mohu přijímat posvém, skrze míru svých znalostí a zkušeností. Pak uvidím v Ewertových obrazech smyšlené obsahy „pro mne“ a objevím jejich skrytou krásu.
Paul Ewert, Jarní variace v různých formátech, obrazy,
Galerie Ladislava Nováka, Třebíč, bývalé židovské ghetto, Subakova ulice 1/44.
Výstava je přístupná do 4. června, otevřeno denně od 9.00 do 17. 00 hodin.
Jan Dočekal