Z jednadvaceti účastníků se umístili v první osmičce dva zástupci Ošetřovatelů, tři Automechanici, dva Elektrikáři a jeden Kuchař-číšník. Hezké ceny z obchodu s elektronikou tak šly napříč obory.

Vodík nebo elektřina?

„Jsem rád, že žáci mají možnost vyzkoušet si novou technologii. Už jsem v elektromobilu seděl, byl, pravda, o dost větší. Ale každá zkušenost je cenná,“ zhodnotil radní Jan Břížďala. Původní profesí je učitel matematiky a chemie na střední škole. „Osobně jsem zvědavý, zda nakonec v budoucnu převládnou elektromobily nebo vozidla na vodíkový pohon. Uvidíme, jestli se vědcům podaří realizovat cenově dostupné a současně bezpečné řešení vodíkových aut,“ zmínil.

Mimochodem – Břížďala byl toho dne v Moravských Budějovicích na pracovním informačním výjezdu, věnovaném provozním záležitostem, nejen ve Střední škole řemesel a služeb, ale i v Základní škole a Praktické škole v Dobrovského ulici, jež je rovněž zřizována Krajem Vysočina.

Sestavili bez návodu a rychle

Vraťme se však k jízdě zručnosti. Jezdilo se vozítkem, které si žáci SŠŘS sami sestavili. Šlo o společný projekt podpořený Krajem Vysočina, kdy si v několika středních školách technického zaměření pořídili rozložený malinký elektromobil. V září 2020 přišlo od asijského výrobce do Moravských Budějovic na paletě mnoho dílů a žádný návod. Skupina žáků pod vedením učitele Jana Popa stihla autíčko za několik týdnů sestavit a zprovoznit, ještě než přišla říjnová uzávěra kvůli druhé vlně koronaviru. „Co mám informace, byli jsme v sestavování v kraji nejrychlejší,“ poznamenal ředitel SŠŘS Tomáš Dolejský.

Kdyby mrňavé vozidlo při couvání výrazně nepípalo, vlastně by ani nebylo díky elektrickému pohonu téměř slyšet. A couvání si účastníci Jízdy zručnosti 2021 užili hodně. Jednak museli parkovat na přesnost, dále měli vytyčenou trať, na níž bylo potřeba odhadovat rozměry auta. Uspěl ten, kdo jel rychle, přesně a bez trestných bodů. „Už se těšíme na příští ročník! Bude z toho tradice,“ konstatoval ředitel školy Dolejský.

Autíčko lidi baví

Co je důležité – malý elektromobil je homologovaný pro běžný silniční provoz. Má registrační značky, škole dobře slouží pro běžné přejezdy mezi jejími areály. Například z Chelčického ulice k dílnám v ulici K Háji je to dva kilometry a odtud pak k hlavní budově v Tovačovského sadech další kilometr a půl. Lidé vozítko zvědavě okukují, při jízdách po městě budí zaslouženou pozornost.

Hana Jakubcová, Střední školy řemesel a služeb Moravské Budějovice