Díky spolupráci s Jiřím Smetanou, vedoucím STK Lažínky, se uskutečnila 10. listopadu exkurze právě do této severomoravské automobilky. Zúčastnily se jí třídy automechaniků. „Žáci si prohlédli montážní linku, na níž vznikají nákladní automobily TATRA. Velkým zážitkem bylo svezení čtyřmi vozy na testovacím polygonu přímo v areálu tatrovky. Dvě z aut byly vojenské speciály,“ říká učitel Jan Pop.

Celou exkurzi budoucí automechanici zakončili v novém tatrováckém muzeu, kde se dozvěděli o historii vzniku těchto vozů. „Mohli si tak prohlédnout skvostné exponáty. V muzeu nás doprovázel správce, jenž detailně vyprávěl o jednotlivých autech a jejich renovaci. Přidal i zážitky, které má z řízení některých z nich," zmínil Jan Pop.

Vánoce 1987. Radost udělaly tehdy panenky, knížky i mašinka s vagonky.
RETRO: Blíží se advent. Zavzpomínejte s námi na Vánoce v časech minulých

Ředitel školy Tomáš Dolejský ze své učitelské praxe dobře ví, že je pro žáky každá příležitost podívat se přímo do výroby velkým přínosem.

TATRA TRUCKS a.s. z Kopřivnice je typickým představitelem české konstruktérské školy. Hovoří se o ní jako o druhé nejstarší automobilce na světě. Těžké nákladní vozy této značky se uplatňují v řadě evropských zemí, dále například v Izraeli, v arabských státech, Rusku, Indii či v Austrálii.

Víte například, že?

Roku 1850 začal Ignác Šustala v Nesselsdorfu – dnešní Kopřivnici – s dvěma tovaryši vyrábět kočáry a bryčky. Posléze se firma rozrostla o nové společníky a zaměřila se na železniční vagony.

Roku 1897 v Kopřivnici postavili první osobní vůz Präsident.

Roku 1898 se pustili do stavby prvního nákladního vozu.

Hana Jakubcová

Střední škola řemesel a služeb Moravské Budějovice