Silničáři mají techniku jak se říká v cajku a prvních kalamit se neobávají

„Vše je připraveno včetně rezerv,“ prohlásil Miroslav Černý z vedení třebíčské pobočky Krajské správy a údržby silnic (KSÚS) Jihlava.

A právě na třebíčské pobočce bylo veselo od samého rána. Veškerá technika nastoupila k prohlídce, sypače s radlicemi, traktory a vše, co má kola pěkně v řadě, aby bylo na co koukat.

„Do září jsme dodělávali vysprávky silnic, dokončovali uzavírky a sekli trávu kolem komunikací. Pak se dělaly technické kontroly,“ nastínil Michal Šimek z třebíčské pobočky KSÚS. Podle něj hnusné počasí může začít.

„Máme na celém Třebíčsku 26 základních aut - na každý okruh jedno. Potom 6 rezerv, 16 traktorů a 5 fréz. K tomu nasmlouváváme dodavatele na údržbu pětice zbývajících okruhů,“ vypočítává Miroslav Černý. Každé auto má tři posádky, které se cyklicky střídají.

A nejsou to jen stroje, důležitý je i posypový materiál. Ten už je naskládkovaný. Sype se štěrkem, struskou, drtí a solí.

„Sůl nakupujeme v létě, je za dobré ceny, v sezoně je samozřejmě dražší,“ upozorňuje Michal Šimek. A množství? Jen pro Třebíč a okolí přes tisíc tun. Tři metry vysoká hromada alpské soli se nachází v samostatné hale dlouhé přes třicet metrů. „A to není všechno. Další jsou v Hrotovicích a v Moravských Budějovicích,“ vysvětluje Černý. Celkem je to 3600 tun. Podle silničářů ale není jisté, že se spotřebuje všechna, loni to byla jen čtvrtina – díky teplé zimě. „Stačí ale, když mrholí a namrzá to. To se pak solí stále dokola,“ upřesnil Šimek. Pole něj však Třebíčsko je na tom z okresů na Vysočině nejlépe. Třeba Žďársko s výrazně kopcovitým terénem prožívá pernější situace.

„Pro komunikaci I/38 z Jihlavy na Moravské Budějovice jsme pořídili nový podvozek a nástavbu s radlicí na chemický posyp,“ objasnil Miroslav Černý.

Zásněžek se nyní instaluje okolo 13 kilometrů. Už se tak nekradou jako v minulosti, přestaly se totiž používat ty z kovu.

Co se třebíčských silničářů týče, novinkou je, že se sloučili s dalšími čtyřmi okresními podniky Vysočiny v jeden celek pod výše uvedeným názvem Krajská správa údržby silnic. Jen na Třebíčsku obhospodařuje 1027 kilometrů komunikací, 78 kilometrů je neudržovaných – nevedou do stále obydlených zón a nejezdí tam linkové spoje.