VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zanikne přibližně 220 spojů, to je pět procent

Vysočina – Kraj Vysočina přestane dotovat 223 autobusových linkových regionálních spojů. Jejich tržby jsou totiž nižší než tři koruny na kilometr, což představuje ve skutečnosti pouhých deset procent nákladů na jejich provozování.

10.3.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/ Archív

Pokud návrh schválí krajské zastupitelstvo, tak tyto spoje k datu 12. června zaniknou.

Autobusoví dopravci udávají náklady na jeden kilometr jízdy mezi 27 a 31 korunami. „Vloni jsem při jednom pracovním jednání pověřil pracovníky odboru dopravy a silničního hospodářství, aby prověřili spoje a vyhledali ty, které mají menší tržby než deset procent vynaložených nákladů,“ prohlásil náměstek hejtmana Libor Joukl (ČSSD), který má na starosti oblast dopravy.

Joukl pak také uvedl: „Nechali jsme prověřit spoje, které mají tržby menší než tři koruny na jeden kilometr, protože zbytek ztráty doplácí kraj. Ztráty z osobní linkové dopravy hradíme ročně ve výši 286 milionů korun.“ Na ztráty v železniční dopravě pak doplácí kraj zhruba 260 milionů korun ročně a přispívá také 22 miliony na žákovské jízdné v linkové autobusové dopravě.

Jednání s obcemi

Jak vyplynulo z šetření, celých 20 procent autobusových spojů na Vysočině jezdí s tržbami menšími než tři koruny na kilometr. Celkem je to 1 143 autobusových spojů. „Nakonec nám ale zbylo 260 spojů, protože jsme prověřovali, jestli těmi spoji nejezdí žáci a studenti. Šlo o to, abychom nepoškodili děti, které jezdí do školy. Tam, kde byla větší frekvence dětí, tak ty spoje jsme z vylučování vyřadili,“ upozornil Joukl.

Krajští úředníci zorganizovali informační schůzky se starosty všech obcí, kterých by se mělo rušení některých spojů týkat. Zhruba polovina starostů se na schůzky dostavila. „Musím říct, že ke dnešnímu dni ze všech obcí v rámci kraje Vysočina, a máme jich 704, jsem dostal pouze jedno negativní stanovisko, kde mi pan starosta říká dělejte si s tím, co chcete, vy byste to měli zajistit a vy nám odříznete naši obec,“ komentoval situaci Joukl.

Dodal, že v případě nesouhlasného stanoviska se jednalo o dva spoje, kdy jeden měl tržbu dvanáct haléřů na kilometr a druhý padesát haléřů na kilometr. „Tam se jednou za deset pracovních dní někdo splete a jede tím autobusem,“ glosoval Joukl.

Starosta Stříteže pod Křemešníkem na Pelhřimovsku Jaroslav Palán je jedním z těch, kdo se schůzky zúčastnili. „Nás se to rušení zatím nedotkne. Zatím tady máme dopravní obslužnost dostatečnou, ale bylo by samozřejmě lepší, kdyby spojů jezdilo víc,“ podotkl.

Starostka Dušejova na Jihlavsku Jana Bulantová řekla: „Měli jsme navržený ke zrušení jeden spoj v době prázdnin. Argumentovala jsem, že jím jezdí i pracující, ale ještě jsem nedostala odpověď.“ Starostka je však celkově s dopravní obslužností Dušejova relativně spokojená.

Dnes by je nezavedli

Se starosty byly projednány výrazně ztrátové spoje, které se jejich obcí týkaly. „Někde obce řekly: „My se částí peněz budeme podílet, když nám to tady zachováte.“ „Zbytek budeme doplácet my,“ řekl Joukl.

Například na Pacovsku se jednání týkalo jednoho každodenního výrazně ztrátového spoje, kterým jezdily děti z města ze zájmových kroužků. Dohoda nakonec zněla, že spoj bude jezdit jen ve středu a dojde ke sladění termínů zájmových kroužků dětí.

Třicet spojů na celé Vysočině bylo podobně projednáno s tím, že byly nakonec v nějaké formě zachovány. Zůstává tak 223 spojů, které zřejmě budou definitivně zrušeny. To je celkem pět procent všech autobusových spojů na Vysočině.

Roční úspora bude podle vedení kraje činit asi deset milionů korun. To není podle Joukla zase tak moc. „Šlo ale o to, abychom se chovali alespoň trochu ekonomicky rentabilně,“ řekl. Mnozí starostové si podle něj mysleli, že redukce bude ještě větší.

„Dneska by už se některé spoje, které jsou dosud provozovány, vůbec nezavedly. Minulé politické vedení kraje totiž přijalo pravidlo, že se nebudou zavádět spoje, u kterých je tržba nižší než deset korun na kilometr. Možná tedy ta naše prověrka byla mírná, ale my chceme jít ještě trošku k těm lidem, aby měli šanci se dostávat do práce, aby nedocházelo k vysidlování venkova,“ uzavřel Libor Joukl.

Autor: Michal Fohl

10.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO

Na dálnici D1 zemřel po nehodě další řidič

Bratři Ebenové.
3

Bratři Ebenové budou na zámku ve Valči jako na plovárně

Majitel hledal Kukiho u Vyskytné. Zatím ho nenašel

Vysočina – Klokan Kuki, který už možná několik týdnů běhá po lesích Jihlavska, byl naposledy spatřen v zatáčkách mezi Vyskytnou nad Jihlavou a místní částí Jiřín. V noci z úterý na středy ho tam byl dokonce hledat i majitel Radek Helekal. Bohužel bez úspěchu.

Mejzlík je s přístupem mladíků spokojen

Třebíč – Kolotoč přátelských zápasů se naplno rozeběhl i mladším dorostencům Horácké Slavie. Třebíčští hokejisté stihli suchou letní přípravu ještě do konce prázdnin, aby mohli stejně jako ostatní družstva v klubu vyjet na led.

Dorostenci ladí formu na ledě

Třebíč – Příprava na suchu a neoblíbené letní galeje už mají hokejisté dávno za sebou. Týmy v Třebíči se už od poloviny prázdnin na novou sezonu připravují na ledě a ne jinak je tomu i v případě staršího dorostu Horácké Slavie.

Z reklamního banneru někdo vyřízl logo

Třebíč - Někdo zvláštním způsobem poškodil reklamní banner na plotě v ulici Cyrilova v Třebíči. Z banneru vyřízl reklamní logo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení