„Naše dotazníkové šetření jsme provedli na padesáti šesti středních školách po celé republice. Cílem bylo zjistit názory učitelů na jejich povolání s ohledem na ekonomickou krizi a současnou situaci,“ vysvětluje Tomáš Zdechovský z agentury Commservis.com, která se už několik let zabývá pedagogickými výzkumy v českém prostředí. „Dále jsme zjišťovali zájem o místa pedagogů s ohledem na ekonomickou krizi,“ doplnil Zdechovský.

Výsledky jasně ukazují, že učitelé si svého povolání cení a hodnotí ho jako velmi stabilní oproti jiným odvětvím. Zatímco továrny a další podniky včetně těch menších museli během roku 2009 omezovat své náklady, které se projevily i v personální oblasti, školství se snižování stavů nijak výrazně nedotklo.

Mezi kladně hodnocené aspekty učitelské povolání patří stálá pracovní doba, stálý plat, možnost dalšího vzdělávání a snížený počet studentů ve třídách umožňující i alternativní přístup ke vzdělávání.

Do středního školství se vrací odborníci

Závěr dotazníkového šetření ukázal, že zájem o učitelské povolání mezi kantory se oproti loňskému roku zosminásobil. Důležitým faktorem je ekonomická krize, která prověřila existenční a konkurenční schopnosti ekonomických subjektů. Do školství se proto stále více hlásí lidé ze soukromé sféry, kde se v současné době zvýšila nezaměstnanost.

„Lze předpokládat, že zájem o učitelství bude i nadále pokračovat. Může to vést k zlepšení současného systému, kdy se do škol budou vracet odborníci a specialisté ze svých oborů,“ uzavírá Tomáš Zdechovský.

Eva Fruhwirtová