„Ano, na obchvatu začnou práce každým dnem. Minulý týden jsme uzavřeli smlouvu na kácení dřevin, protože vegetační období končí 31. března,“ informovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

A kdo že zakázku na práce za víc než miliardu korun získá? „Vítěze tendru uveřejníme až po podpisu smlouvy, což se dá očekávat též v řádu několika dní. Zatím jsou známy rozpočtové náklady stavby. Ty se pohybují okolo 1,2 miliardy korun. Cena bude upřesněna po zmíněném podpisu smlouvy,“ dodala mluvčí Vápeníková.

Hlavní tah z Jihlavy do Znojma, silnice I/38, dosud vede přímo centrem osmitisícových Budějovic. Odhadem tudy projede třináct tisíc aut denně. Obchvat se z původního směru odkloní už za Litohoří, projde mezi obcemi Lažínky a Vesce a zpět se vrátí na původní trasu. Dlouhý bude bezmála sedm kilometrů.

A stavba bude mít „doprovodný program“. Archeologové ze společnosti Archaia tu objevili tři naleziště zajímavých pozůstatků z dob dávno minulých, některé jsou staré i čtyři tisíce let. „My počítáme s takovým stylem výzkumu, který v budoucnu nezpůsobí časový skluz stavby. Jsme s Ředitelstvím silnic a dálnic v kontaktu,“ uvedl na podzim archeolog Petr Hrubý ze společnosti Archaia.

Podle jeho slov dojde ke vzájemné koordinaci prací tak, aby si výzkumníci a stavaři nepřekáželi. Jejich činnost by měla začít u Lažínek. Z toho lze usoudit, že zemní práce na obchvatu započnou u Litohoře nebo ve střední části úseku na jih od Moravských Budějovic.