VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Všestranný vůz vhodný pro rodinu. Opel Kadett C

Třebíč - Dnes nahlédneme do další kapitoly historie třebíčských garáží. Naše pozornost se zaměří na automobil vyráběný v letech 1973 1979, který na našich silnicích nikdy, ani v době své výroby, moc k vidění nebyl. Jedná se o Opel Kadett C.

27.2.2015
SDÍLEJ:

Opel Kadett C, který jezdil v Třebíči na přelomu tisíciletí. Nyní podstupuje důkladnou renovaci. Poté se opět objeví v ulicích.Foto: Jan Kotlík

Opel Kadett C byl představen v roce 1973 jako nástupce typu B a byl poslední, který používal klasickou koncepci uložení motoru podélně vpředu a poháněné zadní tuhé nápravy. Pohonnou jednotkou byl řadový zážehový čtyřválec v několika objemových variantách a to od 1.0 litru (29 kW) v základní verzi až po 2.0 litru (81 kW) ve verzi nejsilnější. Motor pracoval nejčastěji ve spojení se čtyřstupňovou manuální převodovkou, na výběr však byla i převodovka automatická. Kadett C se vyráběl celkem v pěti karosářských variantách, tudor, sedan, kupé, kombi a od roku 1975 také jako malý dvoudveřový hatchback s názvem City.

Opel Kadett C byl součástí projektu tzv. světového automobilu domovského koncernu General Motors. To znamenalo, že Kadett nebyl určen pouze pro německý trh, ale byl prodáván doslova po celém světě a to pod různými názvy a s drobnými změnami na karoserii i v interiéru. Například v Anglii byl Kadett prodáván v obchodní síti Wauxhall jako model Chevette s aerodynamickou přední částí karoserie. V Severní i Jižní Americe bylo možno Kadetta C koupit u obchodního zastoupení Buick. Americký Kadett C měl jinou přední masku s integrovanými blikači a pozičními světly, masivní bezpečnostní nárazníky a velké zadní svítilny. V podstatě ve stejné podobě byl nabízen i v obchodní síti Isuzu. Kadett C byl v roce 1979 nahrazen automobilem zcela nové koncepce s motorem vpředu a pohonem předních kol.

Jeden Opel Kadett C jezdil také v Třebíči na přelomu tisíciletí. Jednalo se o exemplář vyrobený v roce 1975 s karoserií tudor a motorem 1,2 litru o výkonu 38 kW. Auto dodnes existuje a jeho majitelem je Roman Sýkora. Ve své době jsme s tímto vozem provedli test pro tehdejší občasník klubu klasických automobilů. Proto dnes můžeme nahlédnout do našich záznamů a zavzpomínat na pocity, které v nás tenkrát vzbudilo tohle sympatické auto. Kadetta C s motorem 1,2 jsme tehdy srovnávali s naší Škodou 120, v té době ještě hojně rozšířenou a plnící u nás v podstatě stejnou roli rodinného vozu. Rozdíl byl jen v tom, že za Škodovku jste u nás v době testu zaplatili podstatně více peněz nežli za testovaného Kadetta.

Třebíčský test

Takže pojďme na to. Oba vozy se k sobě dají přirovnat jak svými rozměry tak i obsahem motoru. Oproti Škodovce však Opel působí znatelně bytelnějším dojmem, nehledě na výbavu a kvalitu zpracování. Usedáme do vozu. Vzhledem k vnějším rozměrům Kadettu lze uvnitř očekávat stísněný interiér. Místa je tu však více než dost. Jako řidiče mě těší, že Kadett, jako většina soudobých malých vozů (včetně například Š 100), netrpí syndromem „volant a pedály u spolujezdec", kdy je volant z nedostatku prostoru umístěn vyosený oproti řidiči doprava a díky podběhu předního kola je také třeba nohy směrovat na pedály směrem ke spolujezdci. V Kadettu je vše naprosto přesně ve středu oproti řidiči. Startuji motor, který ani v otáčkách nevytváří v kabině nadměrný hluk, a vyjíždíme. Překvapuje mě velice krátký chod řadící páky, její lehký chod a bezchybná práce synchronů. Charakteristikou řazení včetně kulisy působí převodovka Kadettu jako by z oka vypadla „nezničitelným" převodovkám Fordů sedmdesátých let.

Opel s motorem 1.2 l navíc působí při jízdě jakoby byl „silnější" než opravdu je. Na svědomí to má zřejmě opět převodovka, která je nanejvýš vhodně odstupňovaná v kombinaci s obsahem motoru. Snad jen chybí pátý rychlostní stupeň, který by Kadettu umožňoval dosahovat mnohem vyšších cestovních rychlostí. Odpružení odpovídá charakteru vozu a není ani příliš tvrdé ani měkké. Opel „sedí" na silnici opravdu s jistotou a v zatáčkách se chová v podstatě neutrálně. Nezdá se být ani nedotáčivý pro svůj motor uložený vpředu a ani při prudší akceleraci není znát náznak přetáčivosti z důvodu pohonu zadní nápravy. Celkově lze říci, že Opel Kadett je všestranný příjemný automobil vhodný jak pro rodinné cestování, tak i pro každodenní použití. Více napoví jeho původní fotografie. Ukazuje, jak vůz vypadal před patnácti lety. V dnešní době Romanův Kadet podstupuje opravdu důkladnou renovaci, takže můžeme očekávat, že se s ním v třebíčských ulicích opět setkáme.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

27.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační snímek

Šikula srazil rozhodčího, přijela i policie

Předvolební debata Deníku

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Opilý muž prořízl pneumatiku u auta

Třebíč - Proříznutá pneumatika a poškozená poštovní schránka zůstaly po nezvané návštěvě v neděli večer u jednoho z domů na Nových Dvorech v Třebíči.

Detaily jaderné elektrárny si nově může kdokoli prohlédnout ve 3D aplikaci

Dukovany - Díky nové aplikaci „Jaderné elektrárny 3D“ teď může kdokoliv vyrazit do jaderky na prohlídku nejzajímavějších částí.

Dobrovolníci nasbírali patnáct pytlů nepořádku za dvě hodiny

Třebíč – Téměř třicet dobrovolníků využilo krásného sobotního počasí a vyrazila do údolí mezi MŠ Dukovanská a prodejnou Albert v Třebíči. V rámci celorepublikového projektu 72 hodin, který pořádá Česká rada dětí a mládeže, se rozhodli tomuto krásnému kousku města pomoci a vyčistit ho od nepořádku.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení