VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Volkswagen Golf byl pod značkou TAS montován i v Jugoslávii

Třebíč - Dnes budeme pokračovat v sérii článků o automobilech značky Volkswagen. Řeč bude o následníkovi hranatého Golfa MkI. Ten v sedmdesátých letech minulého století nahradil oblíbeného, ale již letitého Brouka, a blíže jsme se s ním seznámili na těchto stránkách již v minulosti. Tentokrát se pokocháme jeho nástupcem.

13.9.2016
SDÍLEJ:

Třebíčský Volkswagen Golf MKII.Foto: Jan Kotlík

Volkswagen Golf MKII, představený v roce 1983, samozřejmě zůstal u koncepce „vše vpředu" (motor s převodovkou uložený vpředu napříč a poháněná přední kola). Na počátku osmdesátých let se k tomuto řešení začala uchylovat drtivá většina automobilek. S odstupem času lze říci, že to byl úspěšný tah. Nový Golf měl o něco větší karoserii, která nabízela více prostoru jak pro posádku, tak i pro zavazadla. Křivky karoserie se mírně zaoblily a vůz vypadal mnohem moderněji. Typickým prvkem byly zadní skupinové svítilny posazené vysoko až pod zadním oknem. K dispozici byly benzínové i vznětové řadové čtyřválce s obsahy od 1.3 do 2.0 litrů, převodovky čtyřstupňové, pětistupňové i automatické.

Karoserii si zákazník mohl vybrat třídveřovou nebo pětidveřovou. O tom, že se Golf MkII stal oblíbeným automobilem hovoří i fakt, že v roce 1984 skončil v anketě Evropský vůz roku na třetím místě. A to teprve přicházely další atraktivní variace! Například výkonný GTI, dále Golf s pohonem všech kol zvaný Syncro nebo speciál určený pro soutěžní homologaci s názvem Rally, který byl kromě pohonu všech kol vybaven motorem s výkonem 160 koňských sil. Skutečným bonbónkem, který budil pozornost už na první pohled, byl Golf Country. Ten upravovala rakouská firma Steyr-Daimler-Puch. Golf Country měl zvýšený podvozek, pohon 4x4, rezervní kolo zvenku za zadními pátými dveřmi, přední ochranný rám a další off-roadové doplňky.

Nový Golf samozřejmě také navázal na úspěchy svého předchůdce v Severní Americe, i když až od roku 1985. Golf nebyl do USA dovážen, ale byl tradičně vyráběn v domácí továrně v Pensylvánii. Na rozdíl od typu MkI, který nesl v Americe název Rabbit (králík), se typ MKII prodával už výhradně pod názvem Golf. Americké Golfy měly převážně přední hranaté světlomety, některé převzaté z typu Jetta, a mimo jiné byly vybaveny třetím brzdovým světlem. V roce 1988 se z ekonomických důvodů brány montážního závodu v Pensylvánii uzavřely. Od té doby byly Golfy pro Severní Ameriku montovány v mexickém Pueblu. Zajímavostí je, že Volkswagen Golf MkII byl montován také v tehdejší Jugoslávii. Zde nesl označení TAS Tvornica Automobila Sarajevo. Vyráběn byl v přibližných počtech 25 000 vozů ročně. Na závěr dodejme, že typ MkII byl nahrazen v roce 1993 další, v pořadí již třetí, řadou.

S prvním majitelem

V Třebíči najdeme ještě dnes několik Golfů MKII, které jejich majitelé používají ke každodennímu provozu. My jsme si vyhlédli exemplář v téměř takovém stavu, jako když si ho v roce 1991 přebíral jeho první majitel. Mimochodem, ten ho vlastní dodnes. Zakoupil ho přímo v Německu a nešetřil na jeho výbavě. Představovaný Golf GL je oděný do šedé metalízy, pneumatiky jsou obuté na discích z lehkých slitin, zadní lampy disponují kouřovými blikači, přední nárazník skrývá přídavné světlomety a interiér nepostrádá tehdy dostupné doplňky jako např. elektrické stahování všech oken. Pod kapotou pak najdeme zážehový motor o obsahu 1.8 litrů spojený s automatickou převodovkou.

Když si tento vůz dobře prohlédneme, musíme směle připustit, že Golf MkII hrdě nese znaky svého předchůdce, který byl jedním z průkopníků automobilů této kategorie. Typ MKII ji však ještě zdokonalil a vzhledem ke své doslova celosvětové oblibě zůstal nesmazatelně zapsán ve vzpomínkách motoristů jako solidní a všestranný vůz.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

13.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Jiří Černý.

Jiří Černý přijede rockovat o muzice

Ilustrační foto.

Zápasu o první místo v tabulce nic nescházelo

Rakouského partnera získaly po Třebíči i Kožichovice

Kožichovice - Starostka Kožichovic Šárka Majerová podepsala nedávno smlouvu o partnerství s rakouským městem Lilienfeld. K podpisu došlo v rámci 25. ročníku běhu Matyáše Žďárského, již tradiční, kožichovické akce.

Dorostenci zachránili alespoň bod

Světlá nad Sázavou – Dobře začali, ale pak museli dotahovat a nakonec brali bod. Hokejisté Horácké Slavie ve druhém kole ligy staršího dorostu zavítali do Světlé nad Sázavou.

Mladíci skolili pelhřimovské Medvědy

Pelhřimov – Přes pomalejší rozjezd roli favorita splnili. Hokejisté Horácké Slavie v rámci druhého kola Ligy mladšího dorostu zavítali na led pelhřimovských Medvědů.

Nejchladněji bylo v srpnu v Jihlavě. Jen tři stupně

Vysočina – Meteorologové vydali statistiku teplot a úhrnu srážek v Kraji Vysočina za srpen. Průměrná měsíční teplota byla v kraji na hodnotě 18,8 stupňě Celsia, což je o téměř dva stupně více než dlouhodobý normál z let 1981 až 2010. Nejtepleji v měsíci bylo v Dukovanech a Moravských Budějovicích, nejchladněji v Jihlavě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení