Zatímco ještě loni o letních prázdninách vyjížděly vlaky z Budějovic do Jemnice a zpět každý víkend, letos tomu tak nebude. Zajistit se podařilo díky sponzorům pouze sobotní jízdu o jemnické barchanické slavnosti, snahy jsou o zajištění jízdy na sobotu 18. srpna. Víc vlaků letos do Jemnice po trati, která je kulturní památkou, nepojede.

Poplatek státu vzrostl osmkrát

„Od letošního roku byl zvýšen poplatek za dopravní cestu, což je obdoba mýta na silnici, až na osminásobek. A to už je příliš peněz," nastínil Martin Kouřil ze Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě, která jízdy vlaku do Jemnice spolu s městem organizuje. Jemnickou trať využívají pro nákladní dopravu vlakem firmy, které v Jemnici působí. Mezi nimi společnost Opametal, která z Jemnice po železnici vyváží železný šrot po republice i za hranice.

„Pro nás je doprava po jemnické trati velmi důležitá. Je nejen rychlejší a efektivnější, ale i ekologičtější. Bez ní by to byl problém," komentoval Její finanční ředitel Ondřej Přecechtěl.

Podle něj lze a jeden vagon lze naložit tolik železného šrotu, který by museli jinak převážet třemi nákladními vozy. Proto prý jejich firma zdražování na trati zatím respektuje a podporuje i osobní vlaky. „Máme unikátní železniční síť v Evropě. Nechápu, proč nemůžeme výhodně využít toho, co tu fungovalo," podivoval se Přecechtěl způsobu, kterým jsou podle něj osobní dopravě na železnici házeny klacky pod nohy.

Kvůli tomu, že SŽDC (Správa železniční dopravní cesty) zdražila poplatky za dopravní cestu, se dopravu na kolejích do Jemnice vzkřísit nepodaří. Zdražení platí pro ty trati, na nichž není objednána pravidelná osobní doprava.

O objednání pravidelné osobní dopravy žádalo město kraj už loni. Ale nepochodilo. „Kraj se k tomu postavil tak, že pokud do toho nepůjdou obce na trati finančně, tak dopravu neobjedná," vysvětlil Martin Kouřil ze Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě.

Kraj své stanovisko zatím nemění

Proč kraj nehodlá v tuto chvíli své rozhodnutí změnit, objasnil náměstek hejtmana Libor Joukl: „Základní dopravní obslužnost v kraji je zabezpečena. Na jemnické trati se přepravovalo dříve 199 lidí na 14 spojích, to by bylo za současných podmínek neekonomické. Protože na jednu jízdenku by bylo třeba doplácet desítky korun." Podle něj je za takové situace daleko lepší zvolit autobusovou dopravu.

A v jakém případě by byl kraj o obnovení pravidelné osobní vlakové dopravy do Jemnice ochoten opět jednat? „Ve chvíli, kdy se změní podmínky. Pak pojďme si sednout ke stolu a o celé záležitosti jednat znovu," vyzval Joukl.

Podle něj by mohlo být oním důvodem například to, že by trať získalo do svého vlastnictví město, či by ve městě vznikla například průmyslová zóna, která by potřebu provozu na trati vyvolala.

Město Jemnice už před dvěma roky požádalo o převod trati do svého majetku za symbolickou cenu, ale na to SŽDC tehdy neslyšelo.
„Momentálně všichni čekáme na rozhodnutí vlády o návrhu, podle něhož by v případě, že nebude o trati jako je jemnická za desítky milionů korun zájem, mohly by požádat o převod za symbolickou cenu města a obce," přiblížil aktuální situaci Martin Kouřil.

Už teď je podle jeho názoru ale jasné, že o trať za desítky milionů sotva kdo projeví zájem. „Za ty peníze tu trať nikdo nekoupí, protože by se mu investice sotva kdy vrátila. Byla to vždycky veřejná služba, osobní vlaková doprava výdělečným podnikem nebude," mínil Kouřil.

Jak na možnost eventuelního převodu jemnické tratě na město za symbolickou cenu SŽDC? „Vláda ČR téměř po ročním jednání schválila postup odprodeje železničních tratí. S tímto čerstvým materiálem se SŽDC teprve seznamuje. Každopádně v roli strategického rozhodování o budoucnosti železničních tratí je vždy Ministerstvo dopravy, respektive vláda," sdělil Deníku za odbor komunikace SŽDC Tomáš Drvota.

Město bude o trať znovu usilovat

Podle jeho slov Správa železniční dopravní cesty tedy není tím, kdo by o osudu tratí rozhodoval. „Jako správce nás rušení tratí netěší, nicméně v případě, že není zájem o provozování vlakové dopravy na některých tratích a SŽDC musí tyto tratě ze zákona udržovat, finanční prostředky na údržbu zbytečně odčerpávají možnosti údržby a modernizace tratí, které jsou využívány," poznamenal Drvota.

Jak Deníku mnohokrát zmínil starosta Jemnice Miloslav Nevěčný, město má o zachování osobní dopravy na jemnické trati zájem, rádo by za symbolickou cenu převzalo trať do svého vlastnictví. „Kdyby tu jezdil vlak každý víkend, nevytahoval bych auto z garáže, jeli bychom k rodičům vlakem. Mohl bych si dát pivo," glosoval situaci jeden z jemnických obyvatel.