VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlakem do Jemnice? Jen výjimečně

Jemnice – Už zítra vyjede mimořádný vlak na trať z Moravských Budějovic do Jemnice. Pro letošní rok bude dost možná jediný. Na další jízdy nejsou peníze. Překážka je ale nejen v nich.

15.6.2012
SDÍLEJ:

Jemnice. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/ Libor Plíhal

Zatímco ještě loni o letních prázdninách vyjížděly vlaky z Budějovic do Jemnice a zpět každý víkend, letos tomu tak nebude. Zajistit se podařilo díky sponzorům pouze sobotní jízdu o jemnické barchanické slavnosti, snahy jsou o zajištění jízdy na sobotu 18. srpna. Víc vlaků letos do Jemnice po trati, která je kulturní památkou, nepojede.

Poplatek státu vzrostl osmkrát

„Od letošního roku byl zvýšen poplatek za dopravní cestu, což je obdoba mýta na silnici, až na osminásobek. A to už je příliš peněz," nastínil Martin Kouřil ze Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě, která jízdy vlaku do Jemnice spolu s městem organizuje. Jemnickou trať využívají pro nákladní dopravu vlakem firmy, které v Jemnici působí. Mezi nimi společnost Opametal, která z Jemnice po železnici vyváží železný šrot po republice i za hranice.

„Pro nás je doprava po jemnické trati velmi důležitá. Je nejen rychlejší a efektivnější, ale i ekologičtější. Bez ní by to byl problém," komentoval Její finanční ředitel Ondřej Přecechtěl.

Podle něj lze a jeden vagon lze naložit tolik železného šrotu, který by museli jinak převážet třemi nákladními vozy. Proto prý jejich firma zdražování na trati zatím respektuje a podporuje i osobní vlaky. „Máme unikátní železniční síť v Evropě. Nechápu, proč nemůžeme výhodně využít toho, co tu fungovalo," podivoval se Přecechtěl způsobu, kterým jsou podle něj osobní dopravě na železnici házeny klacky pod nohy.

Kvůli tomu, že SŽDC (Správa železniční dopravní cesty) zdražila poplatky za dopravní cestu, se dopravu na kolejích do Jemnice vzkřísit nepodaří. Zdražení platí pro ty trati, na nichž není objednána pravidelná osobní doprava.

O objednání pravidelné osobní dopravy žádalo město kraj už loni. Ale nepochodilo. „Kraj se k tomu postavil tak, že pokud do toho nepůjdou obce na trati finančně, tak dopravu neobjedná," vysvětlil Martin Kouřil ze Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě.

Kraj své stanovisko zatím nemění

Proč kraj nehodlá v tuto chvíli své rozhodnutí změnit, objasnil náměstek hejtmana Libor Joukl: „Základní dopravní obslužnost v kraji je zabezpečena. Na jemnické trati se přepravovalo dříve 199 lidí na 14 spojích, to by bylo za současných podmínek neekonomické. Protože na jednu jízdenku by bylo třeba doplácet desítky korun." Podle něj je za takové situace daleko lepší zvolit autobusovou dopravu.

A v jakém případě by byl kraj o obnovení pravidelné osobní vlakové dopravy do Jemnice ochoten opět jednat? „Ve chvíli, kdy se změní podmínky. Pak pojďme si sednout ke stolu a o celé záležitosti jednat znovu," vyzval Joukl.

Podle něj by mohlo být oním důvodem například to, že by trať získalo do svého vlastnictví město, či by ve městě vznikla například průmyslová zóna, která by potřebu provozu na trati vyvolala.

Město Jemnice už před dvěma roky požádalo o převod trati do svého majetku za symbolickou cenu, ale na to SŽDC tehdy neslyšelo.
„Momentálně všichni čekáme na rozhodnutí vlády o návrhu, podle něhož by v případě, že nebude o trati jako je jemnická za desítky milionů korun zájem, mohly by požádat o převod za symbolickou cenu města a obce," přiblížil aktuální situaci Martin Kouřil.

Už teď je podle jeho názoru ale jasné, že o trať za desítky milionů sotva kdo projeví zájem. „Za ty peníze tu trať nikdo nekoupí, protože by se mu investice sotva kdy vrátila. Byla to vždycky veřejná služba, osobní vlaková doprava výdělečným podnikem nebude," mínil Kouřil.

Jak na možnost eventuelního převodu jemnické tratě na město za symbolickou cenu SŽDC? „Vláda ČR téměř po ročním jednání schválila postup odprodeje železničních tratí. S tímto čerstvým materiálem se SŽDC teprve seznamuje. Každopádně v roli strategického rozhodování o budoucnosti železničních tratí je vždy Ministerstvo dopravy, respektive vláda," sdělil Deníku za odbor komunikace SŽDC Tomáš Drvota.

Město bude o trať znovu usilovat

Podle jeho slov Správa železniční dopravní cesty tedy není tím, kdo by o osudu tratí rozhodoval. „Jako správce nás rušení tratí netěší, nicméně v případě, že není zájem o provozování vlakové dopravy na některých tratích a SŽDC musí tyto tratě ze zákona udržovat, finanční prostředky na údržbu zbytečně odčerpávají možnosti údržby a modernizace tratí, které jsou využívány," poznamenal Drvota.

Jak Deníku mnohokrát zmínil starosta Jemnice Miloslav Nevěčný, město má o zachování osobní dopravy na jemnické trati zájem, rádo by za symbolickou cenu převzalo trať do svého vlastnictví. „Kdyby tu jezdil vlak každý víkend, nevytahoval bych auto z garáže, jeli bychom k rodičům vlakem. Mohl bych si dát pivo," glosoval situaci jeden z jemnických obyvatel.

Autor: Eva Bártíková

15.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vysněné dětské postele

Ředitel třebíčské vodárenské společnosti Jaroslav Hedbávný ukazuje na mapě vodní zdroje na Třebíčsku.

Vodaři usilují o propojení hlavních přivaděčů pitné vody

Hanáci vyhráli také odvetu v Jihlavě

Jihlava – Výsledek se opakoval. Hokejisté Jihlavy prohráli i na domácím ledě s Olomoucí 1:2. Stejné skóre se totiž v přípravě obou extraligových celků zrodilo i před třemi týdny na Hané. Dukla po bezbrankové první třetině vedla díky Zemanovi, ale o pět minut později srovnal Řípa a na začátku třetí periody udeřil Sundher.

Vražda mezi cizinci: Došlo k ní na ubytovně v Humpolci

Humpolec – První letošní vražda na Vysočině se stala na začátku týdne v Humpolci na Pelhřimovsku. V pondělí časně ráno bylo na ubytovně v Pražské ulici nalezeno tělo pětačtyřicetiletého cizince bez známek života. Muž ležel na chodbě ubytovny. Pomoci mu nedokázali ani lékaři rychlé záchranné služby.

Požár zastavil výrobu v Kronospanu. Firma tvrdí, že šlo o zkrat

Jihlava – Více než deset milionů korun. Taková je bilance sobotního rozsáhlého požáru v jihlavské společnosti Kronospan v ulici Na Hranici v Jihlavě-Bedřichově. Hořela hala, ve které se zpracovávají OSB desky, dokonce musel být vyhlášen třetí stupeň požárního poplachu. Oheň proto na několik dní odstavil výrobu ve firmě.

Děti si ve žďárském parku hrají v balících slámy

Žďár nad Sázavou - Na šest desítek balíků ze slámy tvoří bludiště na okraji žďárského parku Farská humna. Dočasnou venkovní hernu pro děti tam vybudoval žďárský výtvarník Michal Olšiak.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení