Nové kupé se chlubilo velice atraktivní karoserii ladných a zároveň agresivních tvarů, podtrhujících sportovní charakter vozu. Coupé mohla být dodávána ve dvou stupních výbavy, S a SL. Chudší výbava, označována písmenem S, byla na první pohled rozeznatelná podle dvojice hranatých světel v přední masce. Naproti tomu bohatší SL měla dvě dvojice kruhových světlometů. Nápravy a pohonné ústrojí bylo převzato ze základního typu 128 s tím rozdílem, že byl zkrácen rozvor náprav, ale rozšířen rozchod kol.

Zákazníci si mohli vybírat ze dvou motorů s obsahem 1,1 nebo 1,3 litrů. Motory opět pocházely ze základního typu 128, byly ovšem osazeny dvojitými karburátory. Pohonná jednotka byla uložena vpředu napříč a přední kola byla poháněná přes čtyřstupňovou převodovku. Kupé se slabším motorem dosahovalo maximální rychlosti 150 km/h, se silnějším až 160 km/h.

V tehdejším Československu se kupátka prodávala především prostřednictvím Podniku zahraničního obchodu Tuzex. V roce 1974 bylo menší množství dodáno i do Mototechny, kde byla cena stanovena na 79 000 Kčs. V sedmdesátých letech se u nás jednalo o velice oblíbený, ale málo dostupný vůz. Bílý exemplář Fiatu 128 Sport Coupé S si můžeme vychutnat třeba v českém filmu „Pátek není svátek", kde je jeho majitelem „světák" Hanuš v podání Jiřího Kodeta.

Také na Třebíčsku jezdilo ve své době několik těchto líbivých italských kupé. Vzhledem k nadměrné náchylnosti k prorezavění karoserie však poměrně brzy zmizela ze silnic. Již v devadesátých letech bylo umění narazit na kus, který ještě jevil známky původní karoserie bez drastických zásahů českých „opravářů", snažících se zachránit, či spíše zamaskovat, co se dalo. Na přelomu milénia však v Třebíči jezdily dva velice slušné exempláře. Jedním z nich byl typ 128 Sport Coupé S rodiny Čihákových. Vůz byl po celkové opravě a s nepůvodním modrým lakem, avšak jinak v originálním stavu (kromě plastových krytů kol). Tento Fiat byl používán v každodenním běžném provozu.

Druhý, zelený 128 Sport Coupé SL se čtyřmi světlomety, býval k vidění na veteránských akcích. Jednalo se o exemplář dovezený v roce 2000 rodinou Šafránkových z Itálie, který je dnes přestříkán na červenou barvu. Jedna se o vůz vyrobený v roce 1974 s motorem o obsahu 1100 ccm a můžete si ho prohlédnout na našich fotografiích. Prozraďme, že toto coupé není jediný zajímavý veterán v rodině Šafránků, a proto se v budoucnu můžeme těšit na některý další exemplář z jejich italské garáže.

JAN KOTLÍK