V těchto dnech vedení města oficiálně oznámilo záměr o vyhlášení výběrového řízení na nového provozovatele městské autobusové dopravy. Po třiceti dnech bude moci výběrové řízení spustit. „V rámci zastupitelstva byla zřízena pracovní skupina, která k tomu dala svoje připomínky. V polovině května bychom měli výběrové řízení vyhlásit a poté již budou zveřejněny všechny podmínky," sdělil místostarosta Pavel Pacal.

Zásadní změna v systému dopravy by ani s novým dopravcem přijít neměla. „Nějaké úpravy jízdních řádů budou, ale nic převratného se nechystá," potvrdil Pacal.

USB zásuvky

Konkrétnější ani v dalších podmínkách být nechtěl, dokud nebude vyhlášeno výběrové řízení. Přesto několik drobných změn směrem k většímu komfortu cestujících prozradil.

„Autobusy vybavené wi-fi internetem či USB zásuvky, přes které si budou moci lidé svůj mobilní telefon dobít, považujeme za věc v dnešní době absolutně nezbytnou. V jiných městech již fungují. Chceme také platbu bezkontaktní platební kartou a spoustu dalších věcí, o kterých zatím nemohu mluvit," vyjmenoval místostarosta města Pacal.

Zlepšit a rozšířit by se měly také elektronické dopravní označníky, které jsou nyní pouze na Karlově a Komenského náměstí. V minulosti byly kritizovány za svoji horší čitelnost a neschopnost aktuálně reagovat.

„Naší snahou bude, aby dopravních označníků bylo v Třebíči více, byly čitelnější a byly na nich aktuální informace o tom, kde se momentálně autobus nachází a za jak dlouho skutečně přijede," sdělil Pacal.

Snahou vedení města bude také na nové smlouvě ušetřit, o kolik, však zatím říci nechtějí. „Nevymýšlíme žádné složité požadavky, které by znamenaly pro toho, kdo je chce naplnit, že musí cenu nesmyslně zvyšovat," sdělil starosta Pavel Janata. Jednodušší výběrové řízení by mohlo přilákat i více zájemců.

„Jasnější a jednodušší podmínky by měly napomoci, aby se mohlo přihlásit co nejvíce uchazečů. Díky tomu si slibujeme také větší úspory," doplnil Janata.

Na první letošní schůzi zastupitelstva, kde byli zástupci jednotlivých stran a hnutí přizváni do pracovní skupiny, která podmínky výběrového řízení připomínkovat, se mluvilo také o možnosti, že by lidé nad sedmdesát let mohli jezdit zdarma. „Mohu prozradit, že o tom uvažujeme," řekl tehdy místostarosta Pacal.

Debata se vedla také k tomu, jakým způsobem bude vypočítána částka, kterou město dopravci každý rok zaplatí. Možné jsou dva způsoby.

V Třebíči nyní funguje takzvaný brutto-systém, kdy si město stanoví podmínky a dopravce je nacení částkou na jeden kilometr.

To se však některým zastupitelům nelíbilo. „Dotace města by měla směřovat k pokrytí ztráty plus přiměřený zisk. Do toho by se automaticky mělo promítat, že před rokem stála nafta 36 korun a nyní stojí o deset korun méně," myslí si zastupitel Jaromír Barák (Třebíč Občanům!). To lze podle Pacala řešit takzvanou naftovou doložkou také u prvního způsobu.

Jak budou podmínky na výběr nového provozovatele městské dopravy vypadat, se dozvíme v polovině května. „Termín uzávěrky podání nabídek bude 15. srpna s tím, že koncem září či začátkem října budeme mít vybraného nového dodavatele," doplnil Pacal.