Od 13. prosince zmizí z jízdních řádů celé Vysočiny dalších 30 procent víkendových a svátečních vlaků.


„Pro nás je velmi nepříjemné, že v neděli pojede první motorák až ve 12.41 hodin. To je dost nemyslitelné,“ ohradil se místostarosta Budišova Zdeněk Smrček vůči návrhu krajského úřadu. Smrček se zúčastnil pondělního jednání v Okříškách, na které přijeli o svých záměrech referovat zástupci kraje a Českých drah (ČD).


Kraj Vysočina jako objednavatel služby u ČD chce na minimum zkorigovat ty spoje, ve kterých víceméně nikdo nejezdí. Kilometr vychází i na 400 až 500 korun. Podle propočtů je autobusová doprava o polovinu levnější. Dosud kraj plně vykrýval finanční ztrátu, která vznikala. Nyní nabízí jiný model. Zrušení téměř třetiny spojů ve volné dny a úhradu 50 procent nákladů za autobusy, pokud o ně budou obce stát.


Zákon mluví opačně


Jenže ne všechny vesnice a města podél tratí mají chuť do takového kroku jít.


„Přes nás jezdí vlaků dost i tak, pokud se zruší nějaký spoj na trati 252 směr Velké Meziříčí, museli bychom se na zaplacení náhradního autobusu pro vesnice, které železnice obsluhuje, podílet též. Ale proč bychom to dělali? Byla by to pro nás velká finanční zátěž navíc,“ objasnil svůj úhel pohledu místostarosta Náměště Ivo Matoušek.


A pozastavil se ještě nad jednou věcí: „Kraj se nám snaží vsugerovat, že spoje ve volné dny už nespadají mezi takzvanou základní dopravní obslužnost, ale patří do kategorie ostatní dopravní obslužnost. Zákon ovšem mluví opačně.“


Nehorázné plýtvání


Bývalý hejtman Vysočiny, dnes opoziční politik Miloš Vystrčil, iniciativě současné Běhounkovy garnitury rozumí. Analýzu nákladů na železniční dopravu totiž nechala zpracovat ještě jeho administrativa, přičemž výsledky přišly nedávno. „Proti zefektivnění vlakové dopravy nic nemám. Nehorázné plýtvání ČD je všeobecně známo. Ke konkrétnímu modelu úspor, jak jej nové vedení kraje prosazuje, se nemohu příliš vyjadřovat, nemám dostatek informací,“ konstatoval.


Podle jeho slov je však Vysočina poměrně roztříštěná na malé obce a lidé v nich by neměli zůstat bez možnosti dopravit se do práce či za zábavou. „Myslím, že místní už mají vypozorováno, kolik lidí kdy jezdí, a podle mého by mohly místo starých, dnes už neekologických motoráků jezdit mikrobusy,“ doplnil.


Jak se bude postupovat dále, tedy zda bude vůbec vůle kraje případně uhradit polovinu nákladů na náhradní autobusy, to rozhodnou krajští zastupitelé 16. června.


Až do konce července mohou obce uplatňovat své připomínky. Definitivní verze nového vlakového jízdního řádu pro rok 2010 se bude schvalovat na přelomu srpna a září. Platit začne 13. prosince 2009.