„Původně se především mluvilo o trolejbusové dopravě. Doporučována byla hned po druhé světové válce. Městská rada tehdy rozhodla, že zde trolejbusy nechce. I když by to bylo velmi výhodné. Trolejbusy se totiž výborně hodí do kopcovitého terénu, který je v Třebíči," informoval Aleš Novák, autor knihy 60 let MHD Třebíč.

Město se však tehdy, pravděpodobně i kvůli vyšší prvotní investici na zbudování trolejí a nákup vozů, rozhodlo pro autobusy.

Myšlenka byla znovu obnovena v osmdesátých letech. První studie byla vytvořena v roce 1986. Poté přišla revoluce a od nápadu se opět na chvíli upustilo.

„Pro provoz trolejbusů je v Třebíči skutečně příhodná konfigurace terénu. V osmdesátých letech se opravdu s jeho zavedením počítalo. Je však potřeba poznamenat, že tehdejší dopravní výkony veřejné dopravy byly na mnohem vyšší úrovni a individuální automobilová doprava byla nízká," řekl místostarosta Třebíče Pavel Svoboda.

Devět trolejbusových linek od roku 2010

Na konci roku 1991 vznikal projekt, který počítal s tím, že již v roce 2000 budou lidé na dvou linkách jezdit trolejbusy. Linka číslo 3 měla začínat a končit na Karlově náměstí a jezdit přes sídliště gen. Svobody. Druhá linka číslo 4 by zajížděla na polikliniku. Od roku 2010 mělo trolejbusových linek být již devět a autobusy by jezdily pouze do Ptáčova a Poušova.

Třebíč i v budoucnu zůstane autobusová. „Bohužel, žádný celostátní či evropský program budování trolejbusových tratí nyní neexistuje a Třebíč si jej z dostupných finančních zdrojů nemůže dovolit. Na druhou stranu se ve světě začínají prosazovat alternativní pohony, které by pro Třebíč mohly být dostupnější," dodal Svoboda.