„Čekal jsem, že bude ve městě hodně aut, ale teď si říkám, že jsem měl jít pro ty dárky přece jenom radši pěšky,“ konstatoval mladší řidič Felície, který marně hledal místo ke stání a pak čekal na výjezdu z parkoviště na Karlově náměstí.

Na zahlcené náměstí doplatil i 42letý řidič František, který má oproti ostatním tu výhodu, že vlastní přeplacenou parkovací kartu: „V neděli dopoledne mě zaskočilo ucpané náměstí. Horní strana byla obsazená auty, která tam neměla co dělat, protože jsou to místa vyhrazená pro parkovací karty. Řidiči si tam postavili auta, protože parkoviště byla evidentně úplně plná.“

K největším problémům dochází na Karlově náměstí. Ve špičkách se na výjezdech Jihlavskou i Jejkovskou bránou tvoří fronty tak dlouhé, že se obě často potkají uprostřed u sousoší sv. Cyrila a Metoděje. Problémy to působí především autobusům MAD.

Automobily se „štosují“ i na světelných křižovatkách, například na Nádražní ulici dosahují někdy až k viaduktu. Již tradiční čekání na červenou musí řidiči absolvovat také na Podklášterském mostu, fronta se nezřídka vytváří až k zámeckému vjezdu. Často se také zahltí i některé křižovatky v okrajových částech města. Na neřízených křižovatkách jsou mnozí řidiči nuceni vyjet z vedlejší ulice do hlavního proudu velmi „hbitě“, omezení vozidla přijíždějícího po hlavní je běžné.

„Situaci denně sledujeme kamerovým systémem. Ještě nedošlo k tomu, že bychom z některého velkého parkoviště museli dopravu zcela odklonit,“ sdělila mluvčí městské policie Lucie Molčanová. „V tomto předvánočním hektickém čase řešíme především ty největší prohřešky, jako jsou parkování v křižovatce, parkování před vjezdem a neprůjezdnost komunikace,“ doplnila Molčanová. V každém případě je prý dobré nezajíždět do centra města autem.

Městská policie také vyzývá řidiče, aby v zaparkovaných vozidlech nenechávali peníze, doklady a cenné předměty. Pokud si do auta dájí nákupy, je dobré je uschovat v kufru, nikoli uložit na zadní sedadla.

Podle Marcely Lavické, tiskové mluvčí Policie ČR, už museli hlídky několikrát přistoupit k řízení dopravy.

Řidiči mají v centru Třebíče k dispozici přes 400 míst na parkovištích provozovaných městem. Nejvíce jich je Karlově náměstí (centrální plocha), a to 118, dále na Komenského 109, ve vnitrobloku zimního stadionu přes 60, na Soukopově ulici 40, před Fórem 29, na ulici Vítězslava Nezvala 25 a na Martinském náměstí 21. Všechna tato parkoviště jsou placená. Zatím poslední – desátý – automat byl osazen letos na podzim na Jejkově.

Problémy s automobilovou dopravou se v Třebíči táhnou už léta. Hlavními nedostatky jsou absence kapacitního vícepodlažního parkovacího domu v centru města a silnice I/23 ve směru České Budějovice – Brno. V polovině 80. let minulého století byl průtah přiveden přímo do centra města bez odpovídajícího pokračování. Mezi kritická místa patří také například zúžená vozovka pod železničním viaduktem, pravoúhlé zatáčky na rampách na nadjezdu přes železnici nebo úzká ale frekventovaná trasa přes Poušov.

Pro politické tahanice je dosud v nedohlednu výstavba okruhu kolem města. O jeho jihovýchodním úseku se v současnosti jed­ná.