VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tohle se mi povedlo, učí škola říkat žáky. Jde to ale zatím ztuha

Náměšť nad Oslavou - To slovo zní jako termín z lékařského slovníku. Evaluace má ale co do činění se školstvím. Znamená řízené hodnocení.

27.5.2012
SDÍLEJ:

Ředitelka Základní školy Komenského v Náměšti nad Oslavou Hana Rousková.Foto: Deník/ Luděk Mahel

Základní škola Komenského v Náměšti nad Oslavou si na hodnocení, přesněji sebehodnocení žáků postavila celý vzdělávací model. Získala na něj dokonce pětimilionovou dotaci z Evropské unie a už třetím rokem se snaží změnit léty vyjeté koleje. Jak se to daří, se Deník zeptal ředitelky školy Hany Rouskové.

Projekt zaměřený na sebehodnocení a individuální přístup každého žáka praktikujete od počátku roku 2010. Co teď umějí vaši žáci jiného, než uměli předtím?

Máme aktivnější a snad i uvědomělejší žáky. Vědomosti přijímají od učitelů aktivněji, více pracují sami. Hodně jsme se zaměřili na zkvalitnění dovedností žáků, jako je odpovědnost, spolupráce, vytrvalost. Netvrdím, že tohle děti umí. Nicméně určité věci vidím. Ubylo vulgarity, žáci nad sebou více přemýšlí, do některých školních aktivit se i sami hlásí, občas i učiteli poděkují nebo řeknou, že to byla zajímavá výuka. Stane se i dnes ledacos, není to vždy ideální, ale změnu vidím. Ovšem než jsme začali novému přístupu učit žáky, museli jsme se mu nejdříve naučit sami. Prošli jsme rozsáhlým vzděláváním. A teprve poté působili na děti.

A jak vůbec probíhá hodina ve vaší škole?

Učitel si připraví práci předem a v hodinách pak kontroluje, aby každý žák pracoval na svoje maximum. Aktivní není jen jeden žák u tabule, ale všichni žáci. A učitel vidí, jestli jim práce ubývá.

Vyžadujete po dětech odpovědnost. Jak na tohle reagují žáci? A jak rodiče, když po dětech chcete něco tak převratného?

Rodiče většinou chtějí přísnou školu, která děti hodně naučí. Výchova v rodinách je různá, někde se dětem hodně umetají cestičky. A takový rodič těžce přijímá, že je dítě vedeno k sebehodnocení, kdy má přiznat, že něco neumí. Vedeme žáky k sebehodnocení ve stylu: Tohle se mi povedlo moc, protože jsem uměl nějakou dovednost. Dnes se mi to nepovedlo, protože jsem něco podcenil. Takové hodnocení často dokonce spíš přijme žák, než rodič.

Jak to řešíte?

Snažíme se. Naprosto u nás chybí osvěta. Není v médiích, nesnaží se o ni ministerstvo. Já sama jsem dělala několik přednášek, vysvětlujeme a vysvětlujeme přes třídní učitele. Víc se nám to daří u dětí, které jdou od prvních tříd nahoru. Těžko už ovlivníte žáka a rodiče v osmičce, v devítce.

Jak vypadá sebehodnocení v praxi?

Máme vlastní žákovské knížky. Každý žák má dále arch, který s ním jde po celou dobu školní docházky. Do knížek se hodnotí vědomosti a někdy i dovednosti, do archu pak vyloženě dovednosti spolupráce, pomoc druhému a podobně. Nejprve sám sebe hodnotí žák vždy v několika různých bodech. Vedle pak píše hodnocení učitel. Oba se pak společně podívají, jestli je jejich hodnocení přibližně stejné, nebo jestli je žákovo sebepojetí naprosto odlišné. A vysvětlují si, proč to tak je. Žák si také napíše, co může udělat pro zlepšení například jít na doučování, napsat si test na nečisto.

Daří se to?

Jde to těžce. Mladší ročníky si zvykaly poměrně přirozeně. U starších je to fakt nesnadné.

Zapojili jste i některé školy z okolí. Jaké jsou jejich zkušenosti?

Jsou to školy, které mají podobnou filosofii jako my, malé školy. Na vesnicích se daří tomu, co my jsme nastolili ve městě, poměrně přirozeně.

Nejsem příliš velkým příznivcem evropských dotací. Mám za to, že se píší účelové projekty napasované na míru jednotlivým dotačním výzvám, a pak se přemýšlí, jak a za co peníze utratit. Nicméně váš projekt považuji za smysluplný.

Ale my bychom to samé dělali, i kdyby peníze nebyly. Nejdříve jsme měli koncepci a pak jsme náhodou dostali peníze. Ty nám to celé pomohly jen urychlit, bez nich by vše trvalo dvojnásobně dlouhou dobu.

Co jste vlastně za těch pět milionů korun pořídili?

Především vybavení školy. Není to to nejdůležitější, ale pro učitele i žáky je příjemné vidět, že mají pro práci podmínky. Část šla do platů učitelů. Peníze jsme použili i na vzdělávání, absolvovali jsme desítky seminářů s těmi nejlepšími letory. Na nic z toho nejsou ve školství peníze. Vyhráno bylo, když učitelé sami chtěli začít dělat věci nově. Teď budeme v nastoupené cestě pokračovat, ať už peníze budou, nebo ne. Poznali jsme totiž, že taková výuka přináší žákům lepší výsledky a i nás víc baví.

Autor: Luděk Mahel

27.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Starší dorostenci HFK Třebíč (v červeném) neproměňovali šance ani ve Velkém Meziříčí a opět prohráli.

Dorostenci opět doplatili na koncovku

Křišťálová Lupa 2017

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Vysněné dětské postele

Dětský pokoj potřebuje pořádnou postel. Ale obyčejné postele jsou plné nesplněných dětských snů. Zkuste splnit nějaké ty sny i vysněnou postelí.

Vodaři usilují o propojení hlavních přivaděčů pitné vody

Třebíč - Vody ubývá. Podzemní zdroje jsou na historickém minimu a hladina den ode dne klesá i na Vranovské přehradě, která je zásobárnou pitné vody pro Třebíčsko. O vývoji situace Deník hovořil s ředitelem třebíčské vodárenské společnosti Jaroslavem Hedbávným.

Hanáci vyhráli také odvetu v Jihlavě

Jihlava – Výsledek se opakoval. Hokejisté Jihlavy prohráli i na domácím ledě s Olomoucí 1:2. Stejné skóre se totiž v přípravě obou extraligových celků zrodilo i před třemi týdny na Hané. Dukla po bezbrankové první třetině vedla díky Zemanovi, ale o pět minut později srovnal Řípa a na začátku třetí periody udeřil Sundher.

AKTUALIZOVÁNO

Vražda mezi cizinci: Došlo k ní na ubytovně v Humpolci

Humpolec – První letošní vražda na Vysočině se stala na začátku týdne v Humpolci na Pelhřimovsku. V pondělí časně ráno bylo na ubytovně v Pražské ulici nalezeno tělo pětačtyřicetiletého cizince bez známek života. Muž ležel na chodbě ubytovny. Pomoci mu nedokázali ani lékaři rychlé záchranné služby.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení