VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Začínali jsme s motorem z favorita

TŘEBÍČ - Pokud se chcete setkat s jedním z nejúspěšnějších lidí třebíčského okresu Josefem Jelečkem, nemáte lehkou práci. Generální ředitel firmy TEDOM volným časem rozhodně neoplývá.

9.6.2007
SDÍLEJ:

Generální ředitel firmy TEDOM Josef Jeleček.Foto: DENÍK/ archiv

Jeho firmě mimo jiné patří šedočerná několikapatrová budova a haly v průmyslové zóně na okraji Třebíče. Co v nich vzniká, co tomu předcházelo a kam firma TEDOM kráčí?

Nové haly jsou předpokládám určené pro výrobu autobusů.

Všechno, co tu vidíte, je připraveno pro jejich výrobu. Letos jich tu smontujeme zhruba třicet, kapacita je na desetinásobek v téhle chvíli. Kdyžby se dařilo, můžeme to celé rozšířit a přizpůsobit momentální poptávce.

Takže tu autobusy pouze montujete?

Karosářské drobnosti si tu vyrábíme, ale jinak je to tak, že tady z dovezených dílů montujeme autobusy. Plus, abych upřesnil, přesunuli jsme sem část výroby kogeneračních jednotek.

Kogenerační jednotky – co přesně to je?

Představte si motor, který je napojený na generátor. Tím se vyrábí elektřina. Takové zařízení slouží k vytápění nebo i klimatizování objektů. Přebytek energie se pak prodá do sítě. Vidíte tuhle velkou halu? Je klimatizovaná, v zimě vyhřívaná právě z takové kogenerační jednotky. Pořizovací náklady se nám tu vrátí za tři roky.

To je slušný výsledek. Co rodinné domky, existuje něco podobného i pro ně?

A to jsme u zrodu firmy TEDOM. Hned po revoluci jsme se do výroby takových malých jednotek pustili. U nás v té době zcela nová věc už byla v zahraničí celkem známá. Kancelář jsme tehdy měli v paneláku a na první zařízení jsme dostali dotaci a vyrobili jej ve Výčapech. Motor byl tehdy z favorita a kapacitně se jednalo o vytápění malého objektu. Od té doby jsme udělali velký skok. Dnes tyto kogenerační jednotky dodáváme spíše do velkých objektů. Třeba třebíčské fórum ji od nás má. V roce 2003 jsme předali tisící výrobek tohoto typu.

Co mají společného autobusy s kogeneračními jednotkami?

Motor, když to velmi zjednoduším. Před čtyřmi lety jsme získali v dražbě motorárnu končící firmy Liaz. A řekli jsme si, že by se tyhle motory měly vrátit zpět do autobusů. Už od roku 1994 jsme liazácké motory upravovali na zemní plyn. S tímhle produktem jsme zaznamenali úspěch, protože snesl srovnání s nejlepšími v zahraničí. I naše dodací lhůty byly poměrně krátké. Navíc rozjíždíme výrobu nákladních automobilů. Konstrukčně vycházejí z posledního typu vozidla Liaz.

Takže jsme zpátky u výroby autobusů v Třebíči. Jaká je konkurence v tomto oboru?

Velká. U nás jsou dva velcí výrobci – IVECO (bývalá Karosa pozn. red.) a SOR. Dělají stovky těchto vozidel ročně. O těch našich z Třebíče se dá říct, že jsou poměrně úsporné, ať už jezdí na naftu či na zkapalněný plyn. Plynový pohon vykazuje úsporu 25 – 30 procent finančních prostředků vložených do pohonných hmot.

Co říkáte na bratislavský incident z nedávné doby?

Myslíte ten autobus veřejné hromadné dopravy, co začal hořet? Tam šlo o problém, který vznikl na jiné části vozidla, než bylo zařízení na plynový pohon. Ze záběrů bylo jasné, že nehrozilo nebezpečí výbuchu. Tady je standartně vše zabezpečeno tak, že pokud se už taková věc stane, plyn začne postupně odhořívat směrem vzhůru. Tak jak postupně ubývá tlak v zařízení. To je konstrukčně velmi dobře zabezpečeno. Není znám případ, že by takový autobus vyletěl do povětří.

Skládky a využití bioplynu, to je další z vašich aktivit.

Představme si velkou hromadu odpadků. Bagry ji udusají. My do ní v určité hustotě navrtáme díry až ke dnu, do kterých dáme perforované trubky. Nahoře je napojíme na systém potrubí a zachycený metan spálíme v již zmíněné kogenerační jednotce. Tam se přemění na elektřinu, popřípadě na teplo. Velikou zakázku v téhle oblasti jsme před několika lety uskutečnili v Lotyšské Rize. Měla hodnotu 4,5 milionu euro. Je to vlastně ekologická záležitost, metan je totiž skleníkový plyn.

TTS a TEDOM jsou dva názvy, které si lidé často pletou. Mají tyto dva subjekty něco společného?

Donedávna měly. Třebíčská tepelná společnost byla stoprocentní dceřinnou společností TEDOMu. Počátkem letošního roku se firmy od sebe oddělily de facto z toho důvodu, že každá už má po těch letech úplně jiný typ byznysu. S ředitelem TTS Richardem Horkým nadále zůstáváme dobrými přáteli. Líbí se mi jeho současná aktivita v areálu továrny BOPO. Nová městská čtvrť, ke vzniku které přispěje mimo jiné i on, je veskrze dobrá myšlenka.

Kde všude má firma TEDOM své aktivity?

Jmenovitě jsou to: Výčapy, Třebíč, továrna na strojní část kogeneračních jednotek v Hořovicích, společnost TEPLO Ivančice, Jesenická tepelná společnost, Příborská tepelná společnost, totéž ve Volyni, Svitavách, Světlé nad Sázavou, Zruči nad Sázavou a různě po Slovensku. Skládkový plyn využíváme v Praze, Ostravě, Teplicích Chvaleticích a v lotyšské Rize. Motorárna Liazu Jablonec nad Nisou se dnes jmenuje TEDOM, Divize motory. A všechno začalo před sedmnácti lety nápadem s malou kogenerační jednotkou.

9.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Mladíci nestačili na Duklu

Polské letouny Su-22M3 přiletěly 23. srpna na letiště v Náměšti nad Oslavou. V ČR se zapojí do mezinárodního leteckého cvičení Ample Strike 2017.
17

Od středy začíná vojenské cvičení. Piloti budou létat od rána do noci

Vražda v Humpolci: Obviněný Ukrajinec skončil ve vazbě

Pelhřimov, Humpolec – Okresní soud v Pelhřimově poslal ve středu do vazby jednapadesátiletého Ukrajince obviněného z vraždy jeho o šest let mladšího krajana. Krvavý incident se odehrálv pondělí brzy ráno v Pražské ulici na ubytovně v Humpolci. „Vazba byla na obviněného uvalena, protože hrozí, že by se vyhýbal trestnímu řízení a mohl by ovlivňovat případné svědky,“ zdůvodnil rozhodnutí pelhřimovský soudce Jiří Zach.

Na Vysočině v noci padaly teplotní rekordy

Vysočina - Na dvou stanicích v noci na středu padly teplotní rekordy. V Košeticích na Pelhřimovsku naměřili 5,1 stupně Celsia, tím byla o dvě desetiny překonána dosavadní rekordní hodnota 5,3 stupně z roku 1999. V Sedlci na Třebíčsku teploměr ukázal hodnotu 6,5 stupně. Dosavadní nejnižší teplota z roku 1999 byla 7,3 stupně.

V jihlavské zoologické zahradě odchovali leguána

Jihlava – Po necelých dvou letech se podařilo chovatelům z jihlavské zoo rozmnožit a úspěšně odchovat dvě mláďata velice vzácného ještěra leguána fidžijského. A podle zbarvení mláďat těsně po vyklubání se z vajíček je zřejmé, že jde o samce a samici.

Studenti se budou trénovat v první pomoci

Vysočina – Poskytnout základní laickou první pomoc, komunikace s operátorem záchranné služby. Studenti středních škol a učilišť na Vysočině se opět budou učit zachraňovat život v rámci hodin školní výuky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení