VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tatra 613. Panský kočár pro papaláše

Třebíč - Počátkem sedmdesátých let minulého století automobilka Tatra ještě stále vyráběla notně zastaralý typ 603, který vznikl již v padesátých letech. Po celá šedesátá léta pak probíhaly pokusy o modernizaci „šestsettrojky". Některé se omezily pouze na optické úpravy karoserie, jiné šly podstatně dále.

14.6.2015
SDÍLEJ:

Třebíčská Tatra 613 v netradiční červené barvě na archivním snímku z devadesátých let.Foto: Jan Kotlík

Známá a karosářsky poměrně zdařilá byla Tatra 603 X, zhotovená na přelomu roků 1966 a 1967 v pobočném závodě Tatry v Bratislavě. V té době se už ale vývoj budoucího vozu v Kopřivnici ubíral poněkud jiným směrem. Vzhled karoserie byl svěřen italskému karosářskému studiu Vingale, které odvedlo skutečně vynikající práci a zhotovilo vskutku atraktivní a líbivou karoserii pro budoucí československý reprezentační automobil.

První tři prototypy s karoserií od Vingaleho dorazily na předem smontovaných podvozcích do Československa v roce 1969. Jednalo se o dvě limuzíny (jak zní správné označení karoserie T 613) a jedno kupé. Později následovaly další prototypy, všechny již se čtyřdveřovou karoserií, které byly určeny k jízdním zkouškám. Zajímavostí je, že původní karoserie byla poněkud sportovnější a vzhledově svižnější, nežli konečná verze, kterou známe. Při předvádění prototypu se totiž předsedovi Komunistické strany Československa Gustávovi Husákovi zdálo, že při nastupování na zadní sedadla není dostatek místa pro hlavu. V roce 1971 byla proto zadní část střechy zvýšena o celé tři centimetry. Další úpravou byl strmější sklon zadního okna a prodloužení zadní kapoty z důvodu lepší přístupnosti k motoru. Vizáž této partie tak dostala oproti originálu poněkud krabicovitější tvar.

Luxusní vůz pro funkcionáře

Poprvé byla Tatra 613, respektive ještě její prototyp s původní „italskou" zadní partií, představena veřejnosti roku 1971 v Klatovech při příležitosti Rallye Vltava. V roce 1974 pak vyjely na silnice asi tři desítky Tater 613 tzv. ověřovací série. Opravdová sériová výroba začala až následující rok. Nová T 613 měla vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o obsahu 3,5 litrů uložený podélně nad zadní nápravou. Převodovka byla mechanická čtyřstupňová v bloku s motorem. Jízdní vlastnosti a výkony byly ve srovnání s předchůdcem 603 o mnoho vyspělejší.

Na rozdíl od Tatry 603 nebyla nová 613 nikdy určena pro civilní nebo zahraniční trhy. Snad proto si vysloužila přezdívku „panský kočár". Tatra 613 měla plnit a vždy plnila úlohu luxusního vozu pro vysoko postavené funkcionáře. Proto je s podivem, že vybavení vozu ve srovnání s jinými zahraničními vozy, byť jen střední třídy, značně pokulhávalo. T 613 například nedisponovala ani takovými doplňky jako je posilovač řízení, elektrické stahování oken nebo pouhé seřizování vnějších zpětných zrcátek zevnitř vozu. Také některé ovládací a další prvky použité od různých tuzemských dodavatelů společné s jinými známými výrobky (např. se škodovkou, pozn. aut.) Tatře na exkluzivitě nepřidaly.

Chrom k vozu patří

První větší a viditelná modernizace přišla až v roce 1986, a to přesto, že první makety vznikly již v roce 1977. Modernizovaná 613 měla větší zadní skupinové svítilny a přední masku se čtveřicí kruhových světel, z nichž krajní měly větší průměr nežli vnitřní. Na okrajích masky byly poněkud nesourodě umístěny velké plastové blikače, které působily jako by byly z jiného vozu. Vše podtrhovaly na pohled subtilní plastové nárazníky, které k jinak mohutné „šestsettřináctce" moc nepasovaly. Z karoserie samozřejmě ve snaze o moderní vzhled zmizely i chromované lišty a naopak přibyly velké plastové kryty kol. Tatra tak získala „levnější" vzhled. Kopřivničtí inovátoři si neuvědomili, že k vozu této kategorie chrom prostě patří a vždy patřit bude.

Světlou výjimkou bylo celkem 135 Tater 613 Speciál, vzniklých kusovou výrobou v období let 1979 až 1991. Tyto vozy byly plnohodnotnými vozy své kategorie. Na první pohled byly poznat podle velkých hranatých předních světlometů Bosh, jiné masky a masivních chromovaných nárazníků. „Speciálka" disponovala bohatou výbavou, která mimo jiné zahrnovala například jiný interiér s palubní deskou, posilovač řízení, stěrače a ostřikovače světlometů, klimatizaci, centrální zamykání, zevnitř seřizovaná vnější zrcátka, výztuhy dveří proti bočnímu nárazu a další.

V devadesátých letech přišly další inovace a pokusy o oživení Tatry 613. Zastaralá celková konstrukce vozu s motorem vzadu však na evropských trzích neobstála v konkurenci klasicky a zároveň moderněji řešených vozů. Poslední Tatra 613 byla vyrobena v roce 1997.

Majitelé se nechlubí

Přímo v Třebíči v současnosti jezdí dva exempláře T 613. Jednou je původní tzv. „chromka" ve své době v nejběžnější černé barvě a druhá je modernizovaná „plastová" 613 v barvě stříbrné. Bohužel oba majitelé odmítli zveřejnění jak svých jmen, tak i fotografií vozů z obavy před odcizením těchto dnes již vzácných automobilů. Veteránská obec však dobře ví o koho a o jaké vozy se jedná. Pro vás ostatní se opět podíváme do historie třebíčských garáží. Na přelomu devadesátých let jezdila v Třebíči „chromka" v netradiční červené barvě. Často stála v prostorách Staré Pošty, kde s ní její majitel Josef Hybšt parkoval. Pan Hybšt v té době vlastnil ještě další T 613, a to v typické černé barvě. Červená Tatra byla později odprodána novému majiteli do Třebíče a dnes zřejmě někde čeká na renovaci.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

14.6.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Mladíci na úvod rozstříleli Pelhřimov

V pátek 18. srpna vjela u železniční stanice Olbramkostel na Znojemsku na železniční přejezd Octavia v době, kdy tudy projížděl motorový vlak. Při srážce zemřeli dva lidé, dítě ve vážném stavu transportovali záchranáři vrtulníkem do Brna.
AKTUALIZOVÁNO
13

Na trati ze Znojma do Moravských Budějovic se srazilo auto s vlakem

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Muž volal o pomoc. Žena ho tloukla lahví od vína

Třebíčsko - Čtvrtek, jedna hodina v noci a na policejní služebně zvoní telefon. O pomoc volá zoufalý muž, kterého doma tluče žena lahví od vína.

Pojišťovací agentku poslal soud do vězení

Vysočina – Pojišťovací agentku Marii Vašíčkovou ze Ždírce nad Doubravou na Havlíčkobrodsku poslal ve středu 16. srpna Krajský soud v Hradci Králové na šest let do vězení. Osmačtyřicetiletá žena podle soudu připravila v letech 2009 až 2016 své klienty ve dvaasedmdesáti případech o více než pětatřicet milionů korun.

Kuki se vrací domů. Chytili ho v Jihlavě

Jihlava – Tříměsíční pobyt ve volné přírodě Kukimu končí. Od tohoto pondělí ví o klokanovi, který utekl už v květnu svému majiteli z rodinné farmy v Mohelnici na Olomoucku, celá republika. V pátek ráno se ho podařilo pracovníkům jihlavské zoologické zahrady, hasičům a městským policistům chytit ve Starých Horách v lokalitě Červené domky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení