VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Sportovní Kaipan ukrývá díly z Fabie

Třebíč - Už jste někdy řídili Kaipana? Já ano! A musím říct, že pokud bych nevěděl, že se v útrobách tohoto sportovního vozu ukrývají komponenty jedné z nejprodávanějších škodovek, rozhodně bych tomu nevěřil. Řeč je o Kaipanu 16.

12.11.2016
SDÍLEJ:

Sportovní Kaipan v dílně odborného výcviku SPŠT v Třebíči.Foto: Jan Kotlík

Zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině tento roadster zvládne za 6,9 sekund a jeho maximální rychlost se pohybuje okolo 190 km/h. To však hovoříme o základní verzi. Třebíčský Kaipan, o kterém dnes bude řeč, je ale ještě rychlejší!

Otevřené sportovní vozy Kaipan se u nás vyrábí od devadesátých let. Výroba je vesměs kusová a velká část těchto vozů se prodá jako stavebnice, ze které musí nový majitel svůj vůz teprve poskládat. První Kaipany byly vzhledové kopie legendárního Lotusu Seven. Dnes nesou číselné označení 57. Kromě repliky Lotusu jsou v nabídce i další dva typy s označením 14 a 16. A s posledně jmenovaným se dnes blíže seznámíme.

Zkušenosti poskytl i soutěžní jezdec

V rámci podpory technického vzdělávání regionu vznikl v roce 2015 projekt s názvem „Postav si své auto". Cílem bylo sedm vybraných odborných učilišť, kde měli učni ten příjemný úkol, postavit si celé funkční auto. A ne auto ledajaké. Vybrán byl právě sportovní roadster Kaipan 16. V Třebíči se tohoto úkolu zhostila SPŠT, v jejíž dílnách odborného výcviku na ulici Žďárského nový vůz vznikal. Patrony celého díla zde byli mistři odborného výcviku Josef Pospíšil a Slavomír Hlaváč. Svými zkušenostmi při stavbě vozu výrazně přispíval i Marek Rybníček, soutěžní jezdec silničních automobilových závodů. Na začátku všeho byla stavebnice, která obsahovala svařený příhradový rám, rozložené díly karoserie a další součásti. Nutností dále bylo zakoupení Škody Fabie s motorem 1.2 TSI, která poskytla veškeré agregáty od motoru a převodovky přes elektroinstalaci až po nápravy. Motor, přeplňovaný řadový zážehový čtyřválec, je v Kaipanu uložen stejně jako ve svém dárci vepředu napříč a pohání přes pětistupňovou ručně řazenou převodovku kola přední nápravy. Kola jsou obuta do nízkoprofilových pneumatik o rozměru 205/40 R17. Na rozdíl od Fabie se však o zastavení starají kotoučové brzdy i na zadní nápravě.

Projekt jako takový umožňoval individuální řešení některých dílčích detailů. Třebíčský Kaipan tak má například skořepinové sportovní sedačky, které jsou opatřeny čtyřbodovými bezpečnostními pásy, sportovní odnímatelný volant nebo nerezové panely podlahy. Pomyslnou třešničku na dortu dodal jeden ze sponzorů, který poskytl načipování motoru. Ten nyní dává 87 kW, což s roadsterem, který váží pouhých 590 kg, dokáže více nežli svižně zacvičit! Dle sdělení byla třebíčskému Kaipanu při závodech na čtvrt míli (400 m) s pevným startem naměřena hodnota 14,7 s!

Jako Jean Paul Belmondo

Nezbývá, nežli na vlastní kůži vyzkoušet, jak se Kaipan řídí. Po poněkud krkolomném nasoukání do kokpitu se celkem pohodlně usazuji do sportovní sedačky a upínám své tělo čtyřbodovým pásem, který si, vzhledem k absenci dveří, podvědomě těsně utahuji. Vedle volantu malého průměru mě vítají známé přístroje z Fabie, včetně některých spínačů. Rychle se tedy orientuji, startuji motor, zapínám světla a vyrážím. Ihned v počátku cítím nevýhodu mé vysoké postavy, protože nízké čelní štíty roadsteru nestačí zvedat proud vzduchu dostatečně vysoko a okamžitě se mi i přes brýle vhání do očí slzy. Motocyklová přilba by byla vhodnější. Ale kontakt s okolím je tak dokonalý. 'Na ubíhající vozovku kousek pod mým levým loktem si můžu téměř sáhnout a zvuky a spaliny okolních vozů slyším a cítím doslova z první řady. Chvílemi si dokonce připadám jako Jean Paul Belmondo ve filmu „Policajt nebo rošťák", chybí mi jen rozevlátý bílý šál a jeho neodolatelný světácký úsměv. S předjetím prvního auta se však úsměv dostavuje, protože tak raketové zrychlení jsem od Škodovky opravdu nečekal. Zážitek z jízdy Kaipanem se laikovy těžko popisuje. Budiž snad nápovědou, že Belmondův úsměv se vzápětí změnil v hysterický smích, který snad v každém milovníkovi automobilů taková jízda zákonitě musí vzbudit. Tolik zábavy totiž může poskytnout jenom vůz této kategorie. A co říci na závěr? Snad jen: „Hoši, dobře jste to postavili!"

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

12.11.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Na lékařskou pohotovost padne víc peněz

Opuštěnou trať oživí výletním vlakem hrstka nadšenců
5

Opuštěnou trať oživí výletním vlakem hrstka nadšenců

Voda z vlastní studny - na kolik přijde

Pokud máme příhodné podmínky na zahradě nebo jiném pozemku pro vybudování studny (o potřebných podmínkách pro stavbu studny jsme psali zde) a jsme rozhodnuti studnu zřídit, udělejme si nejprve velmi přibližnou kalkulaci, na kolik to všechno přijde.

Na půl roku zůstanou zavřené ulice Řípovská a Seifertova v Borovině

Třebíč - Uzavírky potrápí letos řidiče nejen v centru Třebíče. Na půl roku zůstanou zavřené také ulice Řípovská a Seifertova v Borovině. Vozovky se tam viditelně propadají a musí se opravit.

Gang zlodějů traktorů má o jednoho obžalovaného méně

Havlíčkův Brod – Nestává se často, aby sám soud dospěl k názoru, že zdravotní stav obžalovaného je tak vážný, že další stíhání dotyčného není nejvhodnější. Jenomže v případě dvaapadesátiletého recidivisty Lukáše Lahody z Havlíčkobrodska, obžalovaného s dalšími čtyřmi komplici ze série krádeží traktorů na Vysočině, nakonec soud nemohl rozhodnout jinak.

Vůz odtahové služby uvízl při otáčení, pomoci musel jeřáb

Moravské Budějovice - Horké chvíle zažil v noci na středu řidič odtahové služby, který uvízl na silnici mezi Moravskými Budějovicemi a Třebíči.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies