Přesně v šest večer na semaforech naskakuje přerušované žluté světlo a radují se jen ti, kteří zrovna míří po průtahu, tedy silnici I/23.
Všichni ostatní se řadí do kolon a vyčkávají a vyčkávají. „V tu dobu jak na potvoru často jezdím z práce a nákupu. Vždycky si říkám, jak by nebylo špatné nechat ještě semafory zapnuté,“ říká Třebíčanka Lenka Pokorná.


Šňůry aut stojí od katastrálního úřadu až k Fóru, od železničního mostu až k Bráfově třídě, od Septiku až k Úřadu práce, výjezd na Bráfovu od zimního stadionu je na tom stejně.


Dostat se na hlavní je opravdový oříšek. Podle posledních měření projede od šesti do sedmi večer po Bráfově třídě 870 vozidel.
Je problém přednastavit semafory tak, aby byly v provozu až do devatenácti hodin?


„Vůbec ne. Během krátké chvíle přenesu do elektronického zařízení semaforů nová data ze svého počítače,“ nechal se slyšet vedoucí realizace světelných signalizačních zařízení brněnské firmy Patriot Vít Pleva. Jeho firma má servis třebíčských semaforů na starosti.


Stačí pokyn od radnice


K takovému kroku potřebuje jediné – pokyn od majitele, to jest od města. „Stačí, aby odbor dopravy třebíčské radnice po diskusi s dopravní policií usoudil, že je takové opatření potřebné, pošlou nám přípis a nejdéle do týdne přijedeme semafory přeprogramovat,“ upřesnil Pleva.
„Já s tímhle souhlasím. Sám mám zkušenost, že je obtížné tou dobou vjet z vedlejší na Bráfovu třídu. Je zajímavé, kolik aut se tudy trousí jedno za druhým. Hlavně ve směru od Jihlavy,“ prohlásil vedoucí třebíčského dopravního inspektorátu Petr Dobeš. A dodal, že při stejné intenzitě provozu ráno od pěti do šesti hodin semafory dopravu řídí.


„My jsme řešili už před rokem s dopravním inspektorátem prodloužení časů, kdy semafory běží. Tehdy naše připomínky nebyly akceptovány,“ uvedla Marie Maloušková z odboru dopravy třebíčského městského úřadu. Připustila, že by radnice nic proti takovému kroku neměla, přičemž v úvahu přichází třeba i zkušební provoz na několik měsíců. Pak by odbor dopravy udělal vyhodnocení, zda má rozhodnutí nechat běžet semafory déle nějaký smysl.

Jinde to jde, světla svítí i v noci


Vedoucí dopravního inspektorátu Dobeš vyjádření radnice kontroval: „Nám vůbec rozhodování v této věci nepřísluší. Můžeme něco jen doporučit. Vše je čistě v rukou odboru dopravy, je to majetek města. Za nás můžu říct, že jsme pro.“


A přidal ještě jeden pozoruhodný poznatek: „V Jihlavě mají semafory zapnuté celou noc, totéž platí třeba o německých městech. Vůbec v tom nespatřuji šikanu lidí. Naopak, jde o prozíravost. Zamezuje se tak nočnímu řádění motorkářů a mladých v autech.“