Základ vozu, tedy skelet a další mechanické skupiny, se prakticky nezměnil. Nová Škodovka však dostala novou příď a záď, modernější interiér a například dvouokruhové brzdy jejichž součástí byly i přední kotoučové brzdy vyráběné v licenci Dunlop.

V průběhu výroby docházelo k řadě vylepšení. Původní kryt hrdla palivové nádrže po vzoru „embéčka" později dostal klasické odklápěcí víko, které se navíc v průběhu výroby dále stěhovalo z nižší polohy o pár centimetrů výše. Při zdokonalení větrací soustavy „stovka" přišla o otevírací větrací okénka v zadních dveřích a namísto toho přibyly na zadních sloupcích střechy otvory pro odvod vzduchu tzv. odtahového větrání. Za zmínku jistě stojí i zlepšení dobíjecí soustavy montáží alternátoru místo dynama. Na první pohled patrnou změnou byly i nové zapuštěné venkovní kliky dveří označované jako „Bomoro".

Oživením byla výroba malých počtů modelů 110 Rallye a 120 S. První z nich se vyznačovala zeleným nebo žlutým lakováním karoserie a černými kapotami. Přední nárazník nesl rampu se čtyřmi přídavnými světlomety. V interiéru zaujal sportovní volant a další přídavné přístroje. Motor, který měl zvýšený výkon, přenášel svoji sílu na vozovku přes disky z lehké slitiny. Škody 110 Rallye byly vyráběny individuálně a byly určeny pro sportovní využití. Typ 120 S se lišil od běžných Škodovek řady 100/110 otvorem v předním čele, za kterým měl umístěn náporový chladič. Výdech horkého vzduchu byl řešen mřížkováním na přední kapotě. Pod zadní kapotou pak byl motor se zvětšeným objemem na 1172 ccm. Změna se dotkla, stejně jako u 110 Rallye, i palubní desky, kde přibyla kaplička s přídavnými přístroji, včetně otáčkoměru. Montovány byly i širší pneumatiky. Š 120 S dosahovala rychlosti až 150 kilometrů v hodině! Většina z těchto vozů našla uplatnění jako sportovní náčiní různých automobilových soutěží, část však sloužila i v autoparku Ministerstva vnitra. Doslova třešničkou na dortu a prodejním trhákem se stalo sportovní kupé označené 100 R. Tomuto oblíbenému vozu jsme se podrobně věnovali v jednom z minulých čísel.

Rok 1974 patřil k těm úspěšným, kdy automobilka chrlila Škodovky v různých verzích. Z dobového prospektu se můžeme dozvědět, že v tomto roce byly v nabídce modely 100, 100 L, 110 L, 110 LS a 110 R. Při listování v něm můžeme číst mnohdy úsměvné slogany, jako třeba „spolehlivý a reprezentační společník" nebo „luxus v malých detailech". U modelu 110 se také dozvídáme, že se jedná o vůz, který je určen pro milovníky sportovní jízdy, jejichž nároky na komfort a akceleraci jsou o třídu výš, a nebo, že komfortní vybavení zahrnuje tři popelníky a make-up zrcátko ve sluneční cloně! Inu, taková byla doba.

Vzácný kousek

A právě v tomto roce byla vyrobena také Škoda 100 Marcela Vítka z Myslibořic. Marcel je milovníkem a fanouškem Škodovek s motorem vzadu a se svojí „stovkou" se účastní různých značkových srazů a setkání. Vcelku vzácně zachovalou červenou Škodu 100 se mu podařilo získat od jejího třetího majitele z Lomnice nad Popelkou před pěti léty. O stavu vozu hovoří fakt, že během té doby nebylo třeba žádných oprav. Že je v dnešní době tento kdysi běžný automobil již vzácností, zjistil i Marcel, když byl osloven, aby se s ním zúčastnil natáčení českého filmu „Osmy", který se odehrává v době komunistické totality. A komu se poštěstí, aby si jeho vůz zahrál ve filmu? Sice to nebyla hlavní role, ale i kompars se počítá…

JAN KOTLÍK