VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Škoda 100 hrála roli ve filmu. A to se počítá

Myslibořice - Někdejší hit československého automobilismu, sen mnoha rodin, to byla Škoda 100 a její varianty. Škodovky řady 100/110 (podle obsahu motoru) začaly vyjíždět z bran AZNP v roce 1969 jako nástupci povedené Škody 1000 MB.

18.9.2015
SDÍLEJ:

Marcel Vítek a jeho červená Škoda 100.Foto: Jan Kotlík

Základ vozu, tedy skelet a další mechanické skupiny, se prakticky nezměnil. Nová Škodovka však dostala novou příď a záď, modernější interiér a například dvouokruhové brzdy jejichž součástí byly i přední kotoučové brzdy vyráběné v licenci Dunlop.

V průběhu výroby docházelo k řadě vylepšení. Původní kryt hrdla palivové nádrže po vzoru „embéčka" později dostal klasické odklápěcí víko, které se navíc v průběhu výroby dále stěhovalo z nižší polohy o pár centimetrů výše. Při zdokonalení větrací soustavy „stovka" přišla o otevírací větrací okénka v zadních dveřích a namísto toho přibyly na zadních sloupcích střechy otvory pro odvod vzduchu tzv. odtahového větrání. Za zmínku jistě stojí i zlepšení dobíjecí soustavy montáží alternátoru místo dynama. Na první pohled patrnou změnou byly i nové zapuštěné venkovní kliky dveří označované jako „Bomoro".

Oživením byla výroba malých počtů modelů 110 Rallye a 120 S. První z nich se vyznačovala zeleným nebo žlutým lakováním karoserie a černými kapotami. Přední nárazník nesl rampu se čtyřmi přídavnými světlomety. V interiéru zaujal sportovní volant a další přídavné přístroje. Motor, který měl zvýšený výkon, přenášel svoji sílu na vozovku přes disky z lehké slitiny. Škody 110 Rallye byly vyráběny individuálně a byly určeny pro sportovní využití. Typ 120 S se lišil od běžných Škodovek řady 100/110 otvorem v předním čele, za kterým měl umístěn náporový chladič. Výdech horkého vzduchu byl řešen mřížkováním na přední kapotě. Pod zadní kapotou pak byl motor se zvětšeným objemem na 1172 ccm. Změna se dotkla, stejně jako u 110 Rallye, i palubní desky, kde přibyla kaplička s přídavnými přístroji, včetně otáčkoměru. Montovány byly i širší pneumatiky. Š 120 S dosahovala rychlosti až 150 kilometrů v hodině! Většina z těchto vozů našla uplatnění jako sportovní náčiní různých automobilových soutěží, část však sloužila i v autoparku Ministerstva vnitra. Doslova třešničkou na dortu a prodejním trhákem se stalo sportovní kupé označené 100 R. Tomuto oblíbenému vozu jsme se podrobně věnovali v jednom z minulých čísel.

Rok 1974 patřil k těm úspěšným, kdy automobilka chrlila Škodovky v různých verzích. Z dobového prospektu se můžeme dozvědět, že v tomto roce byly v nabídce modely 100, 100 L, 110 L, 110 LS a 110 R. Při listování v něm můžeme číst mnohdy úsměvné slogany, jako třeba „spolehlivý a reprezentační společník" nebo „luxus v malých detailech". U modelu 110 se také dozvídáme, že se jedná o vůz, který je určen pro milovníky sportovní jízdy, jejichž nároky na komfort a akceleraci jsou o třídu výš, a nebo, že komfortní vybavení zahrnuje tři popelníky a make-up zrcátko ve sluneční cloně! Inu, taková byla doba.

Vzácný kousek

A právě v tomto roce byla vyrobena také Škoda 100 Marcela Vítka z Myslibořic. Marcel je milovníkem a fanouškem Škodovek s motorem vzadu a se svojí „stovkou" se účastní různých značkových srazů a setkání. Vcelku vzácně zachovalou červenou Škodu 100 se mu podařilo získat od jejího třetího majitele z Lomnice nad Popelkou před pěti léty. O stavu vozu hovoří fakt, že během té doby nebylo třeba žádných oprav. Že je v dnešní době tento kdysi běžný automobil již vzácností, zjistil i Marcel, když byl osloven, aby se s ním zúčastnil natáčení českého filmu „Osmy", který se odehrává v době komunistické totality. A komu se poštěstí, aby si jeho vůz zahrál ve filmu? Sice to nebyla hlavní role, ale i kompars se počítá…

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

18.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Mladíci nestačili na Duklu

Polské letouny Su-22M3 přiletěly 23. srpna na letiště v Náměšti nad Oslavou. V ČR se zapojí do mezinárodního leteckého cvičení Ample Strike 2017.
17

Od středy začíná vojenské cvičení. Piloti budou létat od rána do noci

Vražda v Humpolci: Obviněný Ukrajinec skončil ve vazbě

Pelhřimov, Humpolec – Okresní soud v Pelhřimově poslal ve středu do vazby jednapadesátiletého Ukrajince obviněného z vraždy jeho o šest let mladšího krajana. Krvavý incident se odehrálv pondělí brzy ráno v Pražské ulici na ubytovně v Humpolci. „Vazba byla na obviněného uvalena, protože hrozí, že by se vyhýbal trestnímu řízení a mohl by ovlivňovat případné svědky,“ zdůvodnil rozhodnutí pelhřimovský soudce Jiří Zach.

Na Vysočině v noci padaly teplotní rekordy

Vysočina - Na dvou stanicích v noci na středu padly teplotní rekordy. V Košeticích na Pelhřimovsku naměřili 5,1 stupně Celsia, tím byla o dvě desetiny překonána dosavadní rekordní hodnota 5,3 stupně z roku 1999. V Sedlci na Třebíčsku teploměr ukázal hodnotu 6,5 stupně. Dosavadní nejnižší teplota z roku 1999 byla 7,3 stupně.

V jihlavské zoologické zahradě odchovali leguána

Jihlava – Po necelých dvou letech se podařilo chovatelům z jihlavské zoo rozmnožit a úspěšně odchovat dvě mláďata velice vzácného ještěra leguána fidžijského. A podle zbarvení mláďat těsně po vyklubání se z vajíček je zřejmé, že jde o samce a samici.

Studenti se budou trénovat v první pomoci

Vysočina – Poskytnout základní laickou první pomoc, komunikace s operátorem záchranné služby. Studenti středních škol a učilišť na Vysočině se opět budou učit zachraňovat život v rámci hodin školní výuky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení