V Česku nic výjimečného, řekli by si mnozí. Jednu zvláštnost tahle malá vana v silnici ale přece jen měla.

„Když ji správce komunikace prozkoumal, zjistil, že jde o vyhnilý pařez, který o sobě dal po padesáti letech vědět. Přiznám se, že jsem se zatím s podobným problémem ve své praxi nesetkal,“ říká Aleš Kratina.

Krom toho, že pracuje jako vedoucí odboru dopravy na třebíčské radnici, bydlí v Náměšti nad Oslavou. A po této frekventované trase jezdí. Říká, že má informace z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), kterému silnice patří, že pařezů je tam skrytých pod vozovkou zřejmě až šestnáct.

U železniční zastávky v Číchově kvete vzácný hořeček mnohotvarý.
U železniční zastávky vykvetly vzácné a ohrožené hořečky

Hlavní výtluk je čerstvě opravený. Ale v tomtéž úseku pociťují řidiči drobné pravidelné vlnky, jak se silnice nad vyhnívajícím dřevem začíná propadat.

„Problém vznikl v 60. letech, kdy se rozšiřovala vozovka asi o tři metry. Ustoupila jí řada stromů a s pařezy si nikdo nelámal hlavu. Z historických fotek je dobře patrné, kde stromy rostly,“ doplnil Aleš Kratina.

ŘSD se pařezy chystá sanovat. „Předpokládám, že až ta situace nastane, zvládne se to při částečné uzavírce jednoho jízdního pruhu. Silnice se v těch místech rekonstruovala asi před osmi lety,“ odhadl Kratina.

Ředitelka jihlavského pracoviště ŘSD Marie Tesařová říká, že silnice vznikala před padesáti lety v duchu lidové tvořivosti.

„Když se nedávno opravovala, vrstva nad schovanými pařezy, o nichž nikdo neměl tušení, se oslabila. Mohla do toho zatéct voda a teď dřevo vyhnívá,“ popsala.

Přes zimu ŘSD vymyslí, jak vozovku a v jak dlouhém úseku sanovat. „Budeme to určovat zřejmě detekční metodou. Pařezy se pak budou muset vykutat, protože je narušené podloží,“ doplnila Marie Tesařová.

Policie ČR. Ilustrační foto.
Fyzických napadení na Třebíčsku přibývá, oznámila policie