Když řidič ovšem výtlukem přece jen projede a vůz si rozbije, má dvě možnosti, kam se obrátit.

Jako první se nabízí havarijní pojištění. Tady si může motorista vyřídit celou záležitost sám. Tato cesta je nejrychlejším způsobem, jak získat alespoň část peněz, ale nemusí se vyplatit. Majitelé musí počítat s tím, že budou muset uhradit finanční spoluúčast. Uplatnění škody se jim navíc může promítnout do ceny pojistky v dalším roce.

Druhou cestou je domáhat se plnění od správce komunikace. „Pokud výtluk není označen, za škodu odpovídá vlastník komunikace,“ vysvětlil ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Jan Míka.

Odpovědnost vlastníka pozemní komunikace za škody je však značně omezená. Zjednodušeně řečeno řidiči mohou s úspěchem nárokovat náhradu škody pouze v tom případě, když vlastník silnice něco zanedbá. Pro řidiče je tedy vymáhání velice obtížné.

Když je navíc komunikace označena dopravní značkou, která na špatný stav silnice upozorňuje, řidič si za poškození může sám.

Upozorní dopravní značka

„Pokud je výtluk označen značkou, za škodu na vozidle odpovídá řidič,“ potvrzuje Jan Míka.

Šofér totiž musí přizpůsobit svou rychlost a styl jízdy stavu silnice. „Ve většině případů jsou řidiči a majitelé aut na komunikacích prostřednictvím dopravních značek upozorňováni na jejich stav dopravní značkou, pokud tomu tak je, pak je povinností řidiče tomuto stavu přizpůsobit rychlost a styl jízdy,“ vyjádřil se náměstek hejtmana kraje Vysočina pro oblast dopravy Libor Joukl (ČSSD).

Řidiči jsou proto nešťastní, podle nich je vyhýbání se všem výmolům a dírám hrou na kličkovanou.

„Po zimě jsou zdevastované silnice každoročním problémem. Nechápu, proč se nezvýší kvalita asfaltů, stejně se vozovky pak akorát slepují a za rok je to znovu. Je to strašné,“ rozčiluje se řidič Pavel Pikl z Jihlavy.

Výmoly nejčastěji způsobují mrazy, které letos trvaly dlouho. V asfaltu zůstávají malé prasklinky, do kterých se dostane voda a zamrzne. Led pak povrch silnice dokáže roztrhat na kusy.