Silničáři v lednu obvykle bojují s klasickými vrtochy zimy, letos je ale vše jinak. Teploty vysoko nad nulou jim umožňují provádět opravné práce a především šetří peníze. „Z letošního počasí máme radost, stojí nás mnohem méně peněz. Finance zbudou na léto a myslím si, že i samotní řidiči jsou taky spokojenější," říká vedoucí výrobního oddělení třebíčského pracoviště Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Miroslav Černý.

Kolik třebíčští silničáři ušetří ale jejich vedoucí odhadnout nedokáže, přesná čísla se ukáží až při účetní uzávěrce na konci ledna. Ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Jan Míka nicméně odhaduje, že na celé Vysočině se při údržbě silnic díky absenci sněhu a ledu denně ušetří dva až dva a půl milionu korun. „Když jsou sněhové jazyky, jeden den nás na celé Vysočině stojí asi čtyři miliony. Tím, že není sníh, se náklady snižují až o tři a půl milionu, ale zase utrácíme peníze za opravy výtluků a opravy neplánovaných škod, jako jsou například stromy poničené námrazou," vysvětluje Míka odhadovanou konečnou úsporu okolo dvou a půl milionů. „Když se tato částka vydělí počtem okresů Vysočiny, dostáváme se zhruba k půl milionu denní úspory na každém okrese, " dodává Míka.

Uspořenou částku pak silničáři budou moci utratit v létě. Kromě milionů za leden si na opravy výtluků a další práce budou moci převést zbylou částku z minulého roku. „Před dvěma lety jsme si převáděli asi 32 milionů korun. Letos si to odhadovat netroufám, tolik to ale rozhodně nebude," tvrdí ředitel krajských silničářů.

Pracovníci správy a údržby silnic se i přes chybějící sníh nenudí. „Pracujeme na zeleni, které uškodila prosincová námraza. Některé stromy mají polámané větve, jiné jsou zničené, u těch se vyřizuje povolení ke kácení. Z mrazů také máme výtluky, ty se snažíme rovnou spravovat, aktuálně na nich pracujeme na silnici u Zašovic. Dále provádíme údržbu bezpečnostních zařízení jako jsou poničená svodidla nebo značky," popisuje práci svých kolegů Černý.

I přes teplé počasí je potřeba počítat s tím, že je leden a zima může udeřit. Silničáři jsou na tzv. zásahové dny, kdy vyjíždějí kvůli špatnému počasí, připraveni: „Podle nařízení z Ředitelství silnic a dálnic držíme pohotovost 24 hodin denně a jsme schopni okamžitě vyrazit," ujišťuje všechny řidiče Černý.

TADEÁŠ MAHEL