VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Silničáři postavili novou halu. Vejde se tam dvakrát víc soli

Moravské Budějovice - Více posypové soli na zimu budou mít připraveno silničáři v Moravských Budějovicích. V areálu místního cestmistrovství totiž vyrostla nová solná hala, která bude mít dvojnásobnou kapacitu oproti té stávající.

10.9.2014
SDÍLEJ:

Více posypové soli na zimu budou mít připraveno silničáři v Moravských Budějovicích. V areálu místního cestmistrovství totiž vyrostla nová solná hala.Foto: Robert Švanda

„Momentálně probíhá dostavba solné haly, protože stará už dosluhovala. Výhodou bude především navýšení kapacity. Do staré haly se vešlo zhruba osm set tun, kdežto do nové haly uložíme až 1600 tun soli. Inertního materiálu, jako je písek nebo drť, máme navíc asi tři a půl až čtyři tisíce tuny," vyjmenoval klady nové stavby vedoucí moravskobudějovického cestmistrovství Michal Bartoň.

Na nové hale už zbývají doladit pouze poslední detaily. V následujících dnech se hala dočká nových vrat se speciálním nátěrem. Poté už se může s navážením soli začít.

Hlavním důvodem navážení ještě v září není ani tak strach z brzké zimy, jako ekonomické hledisko. „Chceme nakupovat sůl za letní ceny, protože jsou výrazně nižší než ty zimní. Ušetříme tak až pět set korun na jedné tuně," zdůvodnil ještě letní nákupy posypové soli ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Jan Míka. Při naplnění celé nové haly by to tedy znamenalo ušetření částky až okolo osmi set tisíc korun.

V zimě se navíc také často stává, že posypová sůl není k dostání, proto je důležité se dostatečně předzásobit. V případě největší nouze je navíc možné vypůjčit si sůl z jihlavské haly. „V Jihlavě máme halu na tři tisíce tun posypové soli. V kraji máme šestnáct cestmistrovství a prakticky všude už jsou solné haly s kapacitou dostačující na průměrnou zimu. Kde nejsou, tak probíhá rekonstrukce. V kraji tak momentálně máme solné haly s celkovou kapacitou 22 tisíc tun, což je o šest tisíc tun více než před pěti lety," pochvaloval si změny Míka.

Cestmistři čekají na sníh od prvního listopadu do 31. března nepřetržitých 24 hodin denně. Podle jejich zkušeností se největší zimy střídají zhruba v intervalech deseti let. Poslední náročnou zimu si pamatují asi z před šesti let. V případě velké sněhové kalamity může ze zásob posypové soli zmizet značná část. „Máme tady dva chemické okruhy a šest inertních. Při jednom okruhu vůz může vysypat až pět tun soli. Za 24 hodin přitom může vyrazit i čtyřikrát," odhalil Bartoň.

V rámci přeshraniční spolupráce se na novou budovu včera přijeli podívat také zástupci rakouského cestmistrovství. Cena haly se pohybuje kolem tří a půl milionu korun.

Neodstraňují, ale zmírňují problémy

Větší množství posypové soli na skladě sice pomůže silničářům být lépe připravení na zimu, neznamená to ale, že by silnice musely být suché stejně jako v létě. „Na lidi se nemůžeme zlobit. Kdybych tady nepracoval, asi bych to také sám nevěděl, ale je dobré řidiče seznámit s tím, že se při zimní údržbě silnic řídíme zákonem. Řekl bych, že tady na Vysočině se v zimě staráme o silnice vzorně a vzhledem k zákonu velmi dobře," poznamenal Bartoň.

Podle zákona o pozemních komunikacích totiž silničáři nemají za úkol zcela odstranit nánosy sněhu nebo ledovky, ale pouze „zmírňují závady vznikající povětrnostními vlivy" a řídí se přitom důležitostí silnic. Silnice jsou přitom rozdělené do třech pořadí důležitosti. V praxi tak může nastat situace, kdy například silnice třetí třídy může mít vyšší důležitost než silnice druhé třídy.

U silnic zařazených do prvního pořadí důležitosti musí být sjízdnost zajištěna do tří hodin od výjezdu. U silnice zařazené do druhého pořadí důležitosti musí být průjezdnost zajištěná do šesti hodin a u silnic zařazených do třetího pořadí důležitosti do dvanácti hodin.

U silnic od druhého pořadí důležitosti zároveň cestmistři nemají povinnost upravovat rovné a přehledné úseky silnic. Důležité je provádět posyp především na křižovatkách, v ostrých zatáčkách nebo v prudkém stoupání.

ROBERT ŠVANDA

Autor: Redakce

10.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie ČR. Ilustrační foto.

Na křižovatce u Zvěrkovic se stala nehoda

Ve vozovně Dopravního podniku města Jihlavy byl v pondělí 21. srpna představen festivalový trolejbus.
9

Ulicemi krajského města jezdí festivalový trolejbus

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Hrad v Ledči obsadili filmaři. Natáčejí pohádku Čertí brko

Ledeč nad Sázavou - Od soboty 19. do úterý 22. srpna obsadili hrad v Ledči nad Sázavou filmaři. Natáčejí zde pohádku Čertí brko pod vedením režiséra Marka Najbrta. V hlavních rolích se představí herci Judit Bardós a Jan Cina, Ondřej Vetchý se ve filmu objeví v roli Lucifera. Na ledečském hradě se natáčejí pro film velké komparzní scény, kterých se účastní i místní obyvatelé.

Náměšť s Herálcem doplatila na neproměňování šancí

Třebíčsko – Hned čtyři okresní derby nabídlo třetí kolo I. A třídy. Dvakrát byli úspěšnější hosté, jednou se body dělily a doma zvítězila pouze Želetava. Fotbalisté Náměště-Vícenic dali gól jen z penalty a Herálci podlehli.

Rapotice vyprovodily Nedvědici sedmi góly

Třebíčsko – Dva těsné výsledky a jednu kanonádu nabídlo třetí kolo I. B třídy. Fotbalisté Rapotic rozstříleli Nedvědici. Derby mezi Starčí a Hartvíkovicemi rozhodla jediná branka, duel mezi Rokytnicí a Velkým Beranovem dokonce penalta.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení