Přečtěte si také: Dluhové desatero


„Stabilně jsme měli 25 až 30 klientů měsíčně, letos v září jich ale bylo už skoro 50. Loňské září bylo tehdejším rekordem, letos je klientů ještě více,“ řekla Eva Krčková z občanské poradny v Třebíči. „Na setkání poraden se nám při konzultacích s kolegy potvrdilo, že poradny navštěvuje čím dál více lidé, kteří potřebují v první řadě psychologickou pomoc od odborníků,“ popsala další jev Eva Krčková.


Osmadvacetiletá Lenka, která si nepřeje uvádět své příjmení, bydlí s přítelem v Třebíči. „Máme hypotéku na bydlení. Já sama splácím ještě čtyřicetitisícovou půjčku na starší auto, které jsem si koupila. Finanční problém nemám a doufám, že ani mít nebudu,“ vyjádřila se sebejistě. Do problémů se dostat nemusí. Při ztrátě zaměstnání jednoho z partnerů se ale právě z těchto lidí potom stávají klienti poradny.


Na první pohled to vypadá, že do finančních problémů dostala spoustu lidí hospodářská krize. Ztráta zaměstnání bývá častým startérem. Na problémy si lidé ale často „založili“ dávno před krizí, před několika lety, kdy na sebe nabrali neúměrné závazky.


Do občanské poradny tak dnes chodí lidé bez omezení věku, většinou od 18 do 80 let. Někteří, ač jsou sociálně slabší, mají třeba až deset závazků. Jiní jsou na tom relativně dobře, ale už jim začínají vznikat první problémy.


Nerozvážnost mládí


Poradkyně během praxe vypozorovaly, že největší, tedy statisícové dluhy, mají většinou mladí lidé s nízkými příjmy. Jedním z běžných klientů třebíčské občanské poradny je tedy mladý člověk do 30 let věku, který žije v partnerském svazku. Investoval do bydlení, do vybavení domácnosti, vzal si hypotéku a několik úvěrů. Pak přijde o práci, rozejde se s partnerkou, nestíhá splácet, úvěr vykrývá úvěrem. Dochází k situaci, že má velké dluhy a z bytu prakticky holobyt, protože všechny věci prodal do zastavárny. Nemá žádný majetek, nic hmotného, jako kdyby mu peníze zmizely.


Důchodci bývají na rozdíl od mladých opatrnější, ale také někdy důvěřivější. Často se také snaží pomoci svým dětem z problémů, vezmou si úvěr, aby jim pomohli splácet jejich dluhy.


Někdy se klienti přestanou zcela orientovat ve svých smlouvách a písemnostech. Jedním takovým příkladem je paní, které je přes 60 let a má hodně nízký příjem. Do dluhů se dostala převážně proto, že chtěla splácet půjčku půjčkou. Vzniklo z toho 15 závazků, ve kterých úplně ztratila přehled. V občanské poradně jí pomohli se znovu zorientovat. Dnes má závazků třináct a po malých částkách splácí.


„Každá situace se dá řešit. Důležité je jednat písemně s věřiteli, reagovat na všechny dopisy a splácet alespoň nějakou částku, být aktivní,“ uzavřela Eva Krčková.