Ti, kteří mají to štěstí, že jejich vzdělávací ústav je postaven v okrajových čtvrtích, mají vyhráno. O poznání hůře jsou na tom ti, kteří míří do středu města. Přejít přes přechod pro chodce s pocitem absolutního bezpečí je někdy nadlidský výkon.


Své o tom ví i třicetiletá Kateřina, která během týdne svádí boj s přechody a bezohlednými řidiči hned několikrát. „Přecházíme od gymnázia ke kongresovému centru a někdy je to opravdu zajímavé. Během několika vteřin proběhne oranžová a červená pro řidiče jedoucí po Bráfově třídě, a hned nato svítí zelená pro chodce,“ řekla matka prvňáčka Štěpána, která jej každé ráno vodí do nedaleké základní školy.


„Schválně jsem si to změřila a ten čas mi doslova vyrazil dech. Mezi oranžovou a následnou červenou pro řidiče a zeleným panáčkem pro chodce uběhly čtyři vteřiny. Zkusila jsem to znovu, jestli jsem se nespletla, ale bohužel bylo to tak. Stalo se nám několikrát, že nám blikla zelená a kolem nás se prohnal náklaďák,“ upřesnila konsternovaná matka.


„Čas, který uplyne mezi zelenou, oranžovou a červenou pro vozidla a zelenou pro chodce, upravuje norma. Ta říká, že mezi těmito světly musí uběhnout nejméně pět vteřin. V případě tohoto konkrétního přechodu platí tři vteřiny pro oranžovou a vteřinu pro červenou (myšleno pro řidiče), pak hned následuje zelená pro chodce,“ uvedl pracovník české firmy, zabývající se dopravní světelnou signalizací na pozemních komunikacích, který si nepřeje být jmenován.


„Tento přechod je podle normy v pořádku, i když nutno dodat, je to ta nejspodnější možná hranice,“ upřesnil expert.


Semafory řídí počítač


Jednotlivé semafory jsou přesně nastaveny a jejich činnost řídí počítač. Vše je dílem vysoké matematiky, která bere v potaz nejen počet aut, která po ní denně projedou, ale i její kvalitu, počet semaforů v daném úseku a dalších aspektů, které v konečné fázi vyústí v časový harmonogram, na němž figurují všechny semafory v daném úseku tak, aby byla zajištěna optimální průjezdnost určeného místa.


Řešením by mohl být kruhový objezd


„Ve vyspělých zemích Evropy takto komplikované a frekventované křižovatky řeší kruhové objezdy. Nevidím důvod, proč by nemohl být jeden i na Masarykově náměstí. Nejen, že by se úsek stal bezpečnější, protože by každý musel před kruháčem zpomalit, ale myslím si, že by to přispělo i k plynulosti dopravy,“ uvedl instruktor z třebíčské autoškoly.


„Doprava v Třebíči je velmi hustá, co víme, stejný problém má i Opava. Semaforů v daném úseku je hodně a chybí odbočovací pruhy, do kterých by provoz odtekl, ale to je dáno konstrukční dispozicí místa. Všechny intervaly jsou podle vyhlášky na nejnižší možné hranici,“ vysvětlil Petr Dokulil z městského úřadu.


„Zelená pro chodce neznamená, že mohou bezhlavě na přechod. I v tomto případě platí, že se předtím, než vejdou do silnice musí přesvědčit o tom, že mohou jít,“ uzavřel Petr Dobeš z dopravního inspektorátu.