VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pracovní auto pro venkovany se stalo průkopníkem vozů SUV

Třebíč - Koncem šedesátých let minulého století bylo v tehdejším Sovětském svazu schváleno rozhodnutí o vývoji automobilového průmyslu pro nadcházející desetiletí. V něm figuroval i vývoj terénního automobilu, který by zpřístupnil vesnické oblasti jejich obyvatelům. Tímto úkolem byly počátkem sedmdesátých let pověřeny automobilky IŽ, Moskvič a rozbíhající se gigantický podnik VAZ.

8.8.2016
SDÍLEJ:

František Janík svoji Nivu používá jako pracovní vůz.Foto: Jan Kotlík

Z hlediska konstrukce se nabízela řada řešení. Jednou z možností byla klasická konstrukce terénních vozů se samostatným rámem, diskutovalo se i o podobném řešení, jaké v minulosti realizoval Moskvič u typu 410. Ten měl karoserii běžného osobního vozu, která spočívala na zvýšeném podvozku se dvěma tuhými nápravami a pohonem všech kol.

V Togliatti se rozhodli pro cestu zcela nového řešení. Navrhli zde prototyp malého terénního vozu s moderní samonosnou karoserií používající agregáty osobních vozů VAZ (Lada). Pro odzkoušení podvozku bylo zhotoveno několik prototypů, z nichž část měla jednoduchou hranatou karoserii připomínající např. Citroën Méhari. Tyto hranaté prototypy prý byly během zkoušek na veřejnosti v rámci utajení označovány za rumunské výrobky.

V roce 1974 proběhly rozsáhlé srovnávací testy. Zúčastnily se jich prototypy z Togliati a z automobilek IŽ a Moskvič. K dalšímu srovnání měli sloužit Range Rover, italský terénní Fiat Campagnola a sovětský UAZ. Prototyp VAZ nebyl klasickým terénním automobilem, jako jeho konkurenti. Budoucí Niva byla vlastně průkopníkem vozů třídy SUV, které spojily vlastnosti terénních vozů s pohodlím osobních automobilů. Už proto byl výsledek testování všech výše uvedených vozů velkým překvapením. Zkoušky průchodnosti terénem vrcholily bahnitým stoupáním, které úspěšně překonaly pouze dva vozy. Těmi vozy byly Range Rover a prototyp VAZ. Tím bylo vše rozhodnuto a po dalších náročných zkouškách dostala výroba malého terénního vozu VAZ zelenou.

První vůz s obchodním označením Lada Niva sjel z montážní linky v roce 1977 a okamžitě se stal hitem. Niva měla na svoji dobu velice atraktivní a moderně řešenou karoserii. Pod přední kapotou se skrýval řadový benzínový čtyřválec 1,6 litru s rozvodem OHC, stejný jako v osobních vozech Lada. Vůz disponoval stálým pohonem všech kol s možností redukce a uzávěrky diferenciálu. Původní určení Nivy, jako vozu pro venkovské oblasti Ruska, se nesplnilo. Pro obrovský zájem na západních trzích Niva plnila úlohu cenného vývozního artiklu a v Sovětském svazu se stala žádanou módní záležitostí. Lada Niva se s mírnými obměnami vyrábí dodnes.

František Janík z Třebíče zakoupil svoji Ladu Nivu před pěti lety v autobazaru. Jedná se o vůz z roku 2003. Znamená to, že pod kapotou najdeme motor o obsahu 1.7 litru, který je již opatřen vstřikováním paliva. Oproti původnímu provedení jsou také koncové svítilny umístěny vertikálně a víko zavazadlového prostoru nyní zasahuje až k nárazníku. František svoji Nivu používá výhradně jako pracovní vůz, k čemuž vlastně byla Niva prapůvodně určena a vzhledem k její spolehlivosti v dohledné době nemá v úmyslu se s ní rozloučit. Příště si povíme o úspěších Nivy na světových trzích, závodních kolbištích a také televizních obrazovkách. Také si představíme další třebíčskou Nivu. Ta však byla postavena na zakázku a od originálu se liší už na první pohled!

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

8.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ředitelství silnic a dálnic začne v pondělí s opravou silnice I/23 mezi Třebíčí a Vladislaví.
5

Cestu na Vladislav budou řídit od pondělí semafory

Ilustrační foto

Kladivářka Krajčová přidala krajský rekord dorostenek

Říkal jsem mu strýčku. Václav Hrůza přežil Heydrichiádu

Třebíč - Před 75 lety, 27. května 1942, provedli členové československé parašutistické skupiny Anthropoid útok na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Jedním z aktérů byl rodák z Dolních Vilémovic na Třebíčsku, rotmistr Jan Kubiš.

Překvapuje mě, jak ten čas letí, říká oslavenkyně Martina Sáblíková

Vysočina – Během své kariéry se Martina Sáblíková vypracovala v legendu světového rychlobruslení.

Nuclears vyřadili pražskou Kotlářku

Třebíč - Baseballistům Třebíče se podařilo přejít přes loňského finalistu nejvyšší soutěže z Českého baseballového poháru, když Na Hvězdě porazili Kotlářku Praha 3:1. Pražanům tak zároveň oplatili dvě porážky z předchozích utkání Extraligy.

Krajské kolo ovládly školy z Třebíče

Třebíč - Domácí zazářili. Krajské kolo Odznaku všestrannosti olympijských vítězů (OVOV) pro Vysočinu, které hostil atletický stadion Spartaku Třebíč, opanovaly místní školy. Soutěž družstev vyhrála třebíčská ZŠ TGM, druhá skončila ZŠ Horka-Domky Třebíč a třetí byla ZŠ Komenského ze Žďáru nad Sázavou.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies