VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Plymouth je koráb o velikosti menší garsonky

Třebíč /SERIÁL/ - Můj kamarád Zdeněk Leitner není jako ostatní kluci jeho věku. Zatímco jeho vrstevníci obdivují kdejaký moderní sporťák, o jehož atraktivnosti rozhoduje průměr koncovky výfuku a počet různých spoilerů a křidélek, Zdeňkovo srdce bije pro něco úplně jiného.

18.3.2014
SDÍLEJ:

Plymouth VIP z roku 1967.Foto: Jan Kotlík

Je jedním z těch, kdo prožívají opravdu nevšední zážitky v úplně jiném světě automobilismu. Ve světě, kde není prioritou, aby auto mělo jízdní vlastnosti formule 1. Ve světě, kde je již pouhý automobil snem.

A o čem to vůbec mluvím? Mluvím o šedesátých letech minulého století v zemi, která již v té době byla doslova opředená dálnicemi po kterých se proháněly takové vozy, na které se Evropané dodnes dívají jako na dinosaury. Proč? Vše na nich totiž odporuje „zdravému" rozumu. My v Evropě jsme zvyklí v souvislosti s auty slýchávat takové výrazy jako využitelnost, ergonomie, úspornost a podobně. Ano, v dnešním světě jsou tyto vlastnosti opodstatněné a důležité, ale dodejme, že taková auta svému majiteli mnoho vzrušení nabídnout nemohou.

Zmíněná šedesátá léta byla v USA vrcholem automobilismu v tom smyslu, že hlavními úkoly návrhářů bylo udělit vozům co největší dávku atraktivnosti tvarem karoserií, nápaditostí interiérů a sílou motorů. Byla to doba, kdy ještě výrobci nebyli omezeni emisními a bezpečnostními předpisy a spotřeba takových vozů vzhledem k cenám benzínu nikoho nezajímala. Milovníci jízdy tenkrát zažívali doslova zlaté časy, protože američtí výrobci nabízeli téměř vše, co si zákazník jenom mohl vymyslet. Vozy tehdy mohly být vybaveny tolika volitelnými prvky výbavy, doplňků, barev, škálou motorů a převodovek, že téměř každý prodaný vůz byl originál. Navíc nezapomínejme na každoroční minimálně optickou obnovu modelů. Nedivme se proto, že ten, kdo má tu čest prožívat jízdu ve voze, který vznikl v době této automobilové euforie, nemá pochopení pro moderní vozy.

Kilogramy chromu

Zdeňkův příběh je prostý. V době, kdy si dospívající kluci vybírají letité úspory a obcházejí autobazary, měl už Zdenál jasno. Bylo jen otázkou času, kdy nalezne vhodný exemplář vozu z doby a země o které snil. Štěstí se na něj usmálo v podobě doslova zánovního Plymoutha VIP z roku 1967, kterého do té doby v USA vlastnila pouze jediná majitelka.

Tento pět a půl metru dlouhý dvoudveřový „sporťák" disponuje karoserií hard top (tzn. bez „B" sloupků), vinylovým potahem střechy, vertikálně uspořádanými předními světly, chromovanými nárazníky (na které bylo spotřebováno tolik železa jako na dnešní malý vůz) a spoustou dalších, pro Evropany nevšedních, prvků. Pod kapotou o velikosti půdorysu menší garsonky dřímá osmiválcový motor o obsahu 6300 ccm s označením Super Comando, výkonem 315 koní a obřím kroutícím momentem. Majitelka, která si vůz v roce 1967 objednala, si z volitelné výbavy vybrala jen klimatizaci, radiopřijímač a tempomat. Vzhledem k velikosti a váze vozu samozřejmě nemůžeme očekávat oslnivé jízdní vlastnosti na spletitých okreskách naši malé zemičky, ale o to v tomto voze vůbec nejde.

Ke zvednutí adrenalinu v krvi nemusíte řezat zatáčky a přispívat tak ke zvyšování nehodovosti. Zde se vám rozbuší srdce už jen při nastupování, kdy vás obklopí doslova kilogramy chromu a metry prošité kůže. Po nastartování obludně silného motoru projede zachvění nejen karoserií, ale i celým srdcem pravého motoristy. Při sešlápnutí pedálu plynu se pak začne rozbíhat retro film, který vnímáte každým kouskem svého těla a své mysli. Jste obklopeni jiným světem v jiném čase. Když po takové jízdě vystoupíte, budete už navždy jiní. Od té doby se také na vaši tváři objeví úsměv vždy, když bude řeč o moderních automobilech Jenom ti, kteří prožili stejný zážitek, vašemu úsměvu porozumí.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

18.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Cvičení Ample Strike.

Nad Vysočinou se budou brzy cvičit vojáci

Ilustrační fotografie.
AKTUALIZOVÁNO

Stromy padaly na silnice, auta i karavan

OBRAZEM: Slavnosti tří kápí v Třebíči začaly

Třebíč - Slavnosti tří kápí začaly. Úderem šestnácté hodiny se začali na Podzámeckou nivu scházet první návštěvníci. Sledují vystoupení šermířských skupin a drezůru koní. Na místě je také nepřeberně stánků s občerstvením a suvenýry. Večer jsou na programu koncerty.

V Jihlavě hoří hala společnosti na zpracování dřeva

Vysočina – Hned jedenáct jednotek hasičů zasahuje od brzkého rána u požáru ve společnosti zabývající se zpracováním dřeva v ulici Na Hranici v Jihlavě. Vyhlášen tam byl třetí stupeň požárního poplachu.

Mladíci na úvod rozstříleli Pelhřimov

Třebíč – Napůl úspěšní byli divizní dorostenci HFK Třebíč v derby Vysočiny proti Pelhřimovu. Starší fotbalisté v úvodním utkání nového soutěžního ročníku krajskému rivalovi nakonec podlehli. Mladší dorostenci si naopak otevřeli střelnici a soupeře vyprovodili dvanácti góly.

AKTUALIZOVÁNO

Na trati ze Znojma do Moravských Budějovic se srazilo auto s vlakem

Znojemsko, Třebíčsko – Smrtí dvou lidí a velmi vážným zraněním dítěte skončila v pátek odpoledne srážka osobního auta a vlaku na přejezdu u Žerůtek. „Minutu před třetí hodinou odpoledne se u stanice Olbramkostel střetl osobní vlak jedoucí z Okříšek do Znojma s osobním autem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací bez závor. Podle prvotních informací zahynuli dva lidé, “ sdělil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení