„Celkem region získá z ROP Jihovýchod investice do dopravy za téměř 10 miliard korun, z čehož sedm miliard korun již bylo vyplaceno, zbývající peníze jsou přiděleny projektům, které se právě realizují," informovala mluvčí ROP Jihovýchod Kateřina Dobešová.

Zatímco jinde Česká republika v čerpání dotací pokulhává, v dopravě ROP Jihovýchod se podařilo udat všechny peníze. „Nehrozí nám tedy, že bychom museli vracet závratné peníze zpět," dodala Dobešová.

Část z těchto peněz pomohla a pomáhá i obyvatelům Tře-bíčska. „Z hlediska evropských peněz je pro Třebíč nejzásadnější to, že se začala přestavovat silnice na Jihlavu. Tam je skutečně vidět, že vliv evropských fondů se týká oblastí, které bychom zde za nor-mální situace nikdy nezafinancovali. Mám na mysli soubor staveb, jako je přeložka z Jihlavy, přeložka za Zašovicemi směrem na Brtnici, připravovaný obchvat Příseky a tak dále," míní vedoucí třebíčského odboru dopravy Aleš Kratina.

Dopravní terminály

Peníze nesměřují pouze do silnic. Díky více než sedmi milionům korun se například podařilo vybudovat dopravní terminál v Náměšti nad Oslavou. Dalších padesát milionů korun získal projekt Přestupní terminál Třebíč, který se začal budovat před několika dny. „Z hlediska veřejné dopravy je to v celém okrese Třebíč ta vůbec nejvýznamnější stavba. Bude koncentrovat a sdružovat všechny druhy veřejné dopravy," vysvětlil Kratina.

V dalším programovém období by podle něj měly jít peníze zejména do železnice. „Asi mě nebudou mít rádi zástupci autobusové dopravy, ale myslím si, že by peníze měly být přednostně vázány na zvyšování úrovně a konkurenceschopnosti železniční dopravy, jako páteřního druhu veřejné dopravy v kraji," řekl Kratina.

Okříšky

Peníze by v budoucnu mohly jít i na zkvalitnění dopravní situace kolem průmyslové zóny Okříšky Přibyslavice Nová Ves. „I tam je to vázané na železnici. Když budeme mít rychlou železnici, tak tam bude doprava daleko efektivnější," řekl Kratina.

Nyní se projednává obchvat Okříšek, který závisí na schválení územního plánu, což by snad mělo nastat v letošním roce. „V první řadě nás však čeká zpracování sčítání dopravy to znamená, odkud kam auta jezdí. Aby se mohlo přesně zacílit na prioritu, zda rozšířit a zkapacitnit silnici z Třebíče do Nové Vsi nebo zda se finanční prostředky zacílí na přeložku a nový obchvat Okříšek," dodal Kratina.