VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pátá oprava silnice: Dostane nový povrch. Ale jen zčásti

Hroznatín - Řada řidičů se už smířila s tím, že na ně v létě čekají uzavírky a dopravní omezení. Podobně si už mohou začít zvykat obyvatelé Hroznatína a okolních obcí, pro které je silnice ve směru ke Svatoslavi nejkratší cestou do Jihlavy. Úsek se opravuje už pátým rokem, a stále není hotový.

30.6.2015
SDÍLEJ:

Silnici u Hroznatína čeká další uzavírka. Eurovia bude na většinu úseku v průběhu července nanášet dvě vrstvy mikrokoberce.Foto: Deník/ Kamil Černý

Společnost Eurovia zvolila v roce 2011 technologii penetračního makadamu, tedy směs asfaltu a kamenné drtě. Povrch však už tehdy nedržel pohromadě a rozpadal se nejen pod koly aut, ale i pod nohama.

Podobný scénář se opakoval i při následné opravě o rok později. Stavbaři se nepoučili ani v roce 2013 a další práce, které měly napravit předešlé chyby, udělali až na podzim. „V září se noční teploty blížily k bodu mrazu. Aplikace makadamu ale vyžaduje teplejší počasí," popsala vedoucí krajského odboru dopravy Hana Strnadová.

Stroje se tak na silnici, která patří Kraji Vysočina, vydaly i loni v srpnu. Vozovku se jim sice podařilo zhutnit, do podoby, která by se místním řidičům zamlouvala, ji však nezměnily. „Připadá mi to jako nekonečný příběh. Vždyť to není normální, takhle opravovat. Pořád jsou tam díry. Nová silnice by měla vypadat jinak," zdůraznil Jaromír Trnka z Hroznatína.

Letos má přijít na řadu poslední oprava. Eurovia při ní změní technologii. Na silnici položí takzvaný mikrokoberec, tedy směs převážně asfaltové emulze, kameniva, vody a cementu.

Koberec funguje

Stavbaři ji už na malém úseku silnice vyzkoušeli a s výsledkem jsou podle mluvčí Eurovie Ivety Štočkové spokojení. Podobný pocit mají i silničáři. „Viděli jsme to a příjemně nás to překvapilo," potvrdil technicko-správní náměstek Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Tomáš Mátl.

Během července má mikrokoberec ležet na většině z téměř tříkilometrového úseku u Hroznatína. „Pouze nějakých devět set metrů zůstane ve stávajícím stavu. Jsou to místa, která nevykazují žádné vady," vysvětlil Tomáš Mátl.

Hroznatínskou starostku Janu Uchytilovou však takové řešení zarazilo. „Ať se na mě nikdo nezlobí, ale už mě to přijde jako komedie," reagovala. „Štve mě, že se na jiných místech, i na cestách, po kterých jezdí třeba jen lesáci, dělá pořádný asfalt, a u nás se silnice, po které jezdí lidé do práce, pořád jenom lepí," upozornila.

Technicko-správní náměstek krajských silničářů však aplikaci mikrokoberce jen na části silnice obhajoval. „Důvodem, proč se mikrokoberec dělá, není to, že by se vozovka rozpadala. Ta už nyní drží, je kompaktní, což potvrdili i lidé ze silniční laboratoře, kteří se tam byli podívat. Důvodem je, že jsme loni na podzim provedli průzkum a s pomocí čtyřmetrové latě jsme zjistili, že silnice není příčně ani podélně rovná. Na dvaceti místech byly nerovnosti až k 20 centimetrům pod latí, norma povoluje 14 centimetrů. Mikrokoberec tato místa vyrovná," popsal Tomáš Mátl.

Oprava hroznatínské silnice má ještě jeden rozměr. Kraj se totiž chtěl úseku zbavit a majetkově ho převést na obec. Ta to však už na začátku podmínila tím, že se silnice opraví. O tom, zda k tomu dojde, však starostka Jana Uchytilová pochybuje. „Počkáme, jak bude vozovka vypadat po červencové opravě. Nedovedu si ale představit, že bych obec zatížila něčím, co může být v budoucnu problém," řekla.

„Kdo nám zaručí, že to nebudeme muset třeba za pět let znovu opravovat, protože se to rozpadne? Zvlášť taková malá obec, jakou jsme, na to mít prostředky nikdy nebude," mínila Jana Uchytilová.

Kraj však o majetkové převedení silnice stále stojí. „Jakmile bude silnice opravena, bude opět zahájeno jednání s obcí o převzetí," podotkla vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Hana Strnadová.

Oprava silnice stála kraj 2,8 milionu korun. Za žádnou z dalších oprav stavbařům nezaplatil. „Vše platí Eurovia v rámci reklamačního řízení," dodal Tomáš Mátl.

Stejné to bude také s letošní opravou, která si v červenci vyžádá dopravní omezení v podobě úplné uzavírky. „Práce budou trvat několik dnů," poznamenala mluvčí stavební firmy Eurovia Iveta Štočková.

Autor: Kamil Černý

30.6.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Cvičení Ample Strike.

Nad Vysočinou se budou brzy cvičit vojáci

Ilustrační fotografie.
AKTUALIZOVÁNO

Stromy padaly na silnice, auta i karavan

OBRAZEM: Slavnosti tří kápí v Třebíči začaly

Třebíč - Slavnosti tří kápí začaly. Úderem šestnácté hodiny se začali na Podzámeckou nivu scházet první návštěvníci. Sledují vystoupení šermířských skupin a drezůru koní. Na místě je také nepřeberně stánků s občerstvením a suvenýry. Večer jsou na programu koncerty.

V Jihlavě hoří hala společnosti na zpracování dřeva

Vysočina – Hned jedenáct jednotek hasičů zasahuje od brzkého rána u požáru ve společnosti zabývající se zpracováním dřeva v ulici Na Hranici v Jihlavě. Vyhlášen tam byl třetí stupeň požárního poplachu.

Mladíci na úvod rozstříleli Pelhřimov

Třebíč – Napůl úspěšní byli divizní dorostenci HFK Třebíč v derby Vysočiny proti Pelhřimovu. Starší fotbalisté v úvodním utkání nového soutěžního ročníku krajskému rivalovi nakonec podlehli. Mladší dorostenci si naopak otevřeli střelnici a soupeře vyprovodili dvanácti góly.

AKTUALIZOVÁNO

Na trati ze Znojma do Moravských Budějovic se srazilo auto s vlakem

Znojemsko, Třebíčsko – Smrtí dvou lidí a velmi vážným zraněním dítěte skončila v pátek odpoledne srážka osobního auta a vlaku na přejezdu u Žerůtek. „Minutu před třetí hodinou odpoledne se u stanice Olbramkostel střetl osobní vlak jedoucí z Okříšek do Znojma s osobním autem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací bez závor. Podle prvotních informací zahynuli dva lidé, “ sdělil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení