Linkové autobusy budou zajíždět přímo k vlakovému nádraží, a celý areál se promění k nepoznání.

Změna se uskuteční poměrně rychle. S plány na výstavbu nového autobusového terminálu radnice vyrukovala nedávno a již na jaře se na vlakovém nádraží začne pracovat. Nádraží a jeho okolí se promění z gruntu, od křižovatky pod viaduktem až po křižovatku u nemocnice.

Proměna nádraží bude mít čtyři etapy: Samotnou výstavbu nového autobusového terminálu a návazných parkovišť. S ní se začne v dubnu a hotovo by mělo být přibližně za rok. Ještě letos by měly přijít na řadu i kolejové úpravy v režii Správy železniční dopravní cesty. Dojde k přesunu nákladové rampy na protější stranu k ulici Riegrova. A k výstavbě nového bezbariérového nástupiště u koleje číslo dvě. Třetí etapou bude revitalizace trati Zastávka u Brna Okříšky. Investorem je opět Správa železniční dopravní cesty. Zabezpečí výstavbu ostrovního nástupiště na místě zrušené koleje číslo tři a příchod novým podchodem. Tato etapa se odehraje v horizontu dvou let. A nakonec přijde na řadu adaptace a přestavba výpravní budovy, tak, aby pojmula více cestujících.

Jak vypadá aktuální situace? Aby se mohlo začít stavět, je třeba nejprve zbořit skladiště na nákladové rampě, skladiště u výjezdu směrem k nemocnici a zlikvidovat dlážděnou plochu, na které je dnes provizorní parkoviště. „Díky iniciativě vedení města řešíme jejich odstranění a v tuto chvíli to vypadá, že se nám daří," vyjádřil se vedoucí odboru dopravy Aleš Kratina.

Akce je náročná na koordinaci, protože nádražní objekty a pozemky jsou v majetku několika organizací. „Téměř permanentně jednáme s Českými drahami, Správou železniční dopravní cesty a ČD Cargo. Vše do sebe musí zapadnout, stačí jeden zádrhel a posouvá se to celé. Z tohoto pohledu je akce velmi náročná," zmínil místostarosta Pavel Pacal.

Na akci město získalo padesátimilionovou dotaci. Terminál vyjde celkem na 65 milionů korun. Zahájení samotné stavby je naplánováno na 1. dubna. Datum je však závislé na tom, zda se někdo z odmítnutých účastníků výběrového řízení neodvolá. Obálky s nabídkami na zhotovení stavby na radnici otevřeli tento týden a do 14 dnů by měli vybrat zhotovitele. V průběhu února má proběhnout demolice tří zmíněných objektů, které město Třebíč odkoupilo od Českých drah.

Autobusové nádraží zůstane

Autobusové nádraží na Stařečce zůstane i nadále. Částečně je již nyní určeno k parkování, do budoucna se zmenší ještě více. „Určitý provoz tam zůstane zachován. V podstatě se dá říct, že nový terminál obslouží dopravu od východu a od jihu Třebíčska, ale západ a sever bude končit na autobusovém nádraží. Nádraží a terminál budou propojeny kyvadlovou linkou místní dopravy," podotkl starosta Třebíče Pavel Heřman.

„Stávající nádraží je dnes kapacitně vytíženo na 80 procent. V době, kdy je špička, z nádraží odjíždí asi 40 autobusových spojů. Jednáme s krajem a navrhujeme organizaci dopravy změnit, protože autobusy jezdí nevytížené a v souběhu. Je pravděpodobné, že do budoucna potřeba odjezdu spojů v jeden okamžik výrazně poklesne," doplnil vedoucí odboru dopravy Kratina.