Řeč bude o typu KN, který byl vyráběn v letech 1934 – 1935. Jednalo se o typický MG s výkonným motorem moderní konstrukce. Tím byl řadový šestiválec s rozvodem OHC o obsahu pouhých 1,3 litru. Karoserie byla další zvláštností. Vůz se na první pohled „tvářil" jako dvoudveřový tudor. Při bližším ohledání však vyšlo najevo, že po otevření předních dveří se zbývající boční části kabiny dají otevřít proti směru jízdy. Vzniknul tak velký prostor pro nástup pasažérů k zadních sedadlům.

Na podvozcích těchto rychlých sedanů vzniklo i několik roadsterů. Mnoho jich nebylo a o to jsou dnes vzácnější. Jedním z nich je i ten, který jezdí v Třebíči! Upravených šasi, na kterém spočívá i ten náš, bylo vyrobeno pouhých 193! Roadsterů pak bylo, dle sdělení majitele, vyrobeno jen pouhých deset!

Mercury Eight z roku 1948 svými rozměry a tvary vzdáleně připomíná barokní zámek.
OBRAZEM: Mercury Eight pohání legendární „flathead"

Třebíčské MG nese přesné označení KN 0440 bylo vyrobeno 28. srpna roku 1935. Vůz zakoupil jistý Eliot Brook ze Streathamu v Londýně a zaregistroval ho do provozu 22. října 1935. Dotyčný byl dle zjištění během druhé světové války důstojníkem anglické RAF a jak dokládají dobové fotografie z rodinného alba, své MG běžně používal i při cestách na letiště. Během svého poválečného života bylo představované MG používáno i v závodech historických vozidel. Zřejmě právě k tomuto účelu byl motor později doplněn mechanickým kompresorem zvyšujícím jeho výkon.

Při prohlídce tohoto klenotu můžeme obdivovat opravdový fortel, se kterým v podstatě kusovou výrobou vznikaly tyto typické anglické sportovní stroje. Třebíčské MG KN je velice vzácným odkazem anglické automobilové historie, važme si ho!

Jan Kotlík

Jako první na Vysočině zahájili v sobotu letošní sezonu motorkáři ve Velkém Meziříčí. Na tamním náměstí se jich sešlo několik set, ke zdařilé akci přispělo slunečné počasí.
Podívejte se na první jarní jízdu motorkářů