VYBERTE SI REGION

OBRAZEM: Trabant není jen spolehlivě nudné auto

Třebíč - V JEDNOM Z minulÝCH článkŮ jsme se seznámili s historií počátku výroby automobilů Trabant. Trabant byl u nás oblíben především pro svoji relativně nízkou cenu, nenáročnost v provozu a užitnou hodnotu, zejména ve verzích kombi. Ty nezřídka kdy odvozily materiál na stavbu celého rodinného domku, aby pak dál sloužily v každodenním provozu.

28.1.2016
SDÍLEJ:

Trabant kombi 1979 Josefa Kárníka.Autor: Jan Kotlík

V průběhu let však Trabant začal silně zaostávat nejen tvary karoserie, ale především pohonnou jednotkou dvoudobým motorem. Otázkou vývoje čtyřdobého motoru se ve Zwickau zabývali téměř od počátku výroby Trabantu. V sedmdesátých letech se uvažovalo o společném projektu s naší Škodovkou a dokonce vznikl i prototyp se škodováckým čtyřválcem. Ledy se ale hnuly až v průběhu let osmdesátých, kdy východoněmecké vládě definitivně došlo, že s dvoutaktem už to opravdu dál nepůjde. Proto bylo přijato příslušné usnesení, jehož výsledkem byl nákup licence a následně i repasované výrobní linky čtyřdobých motorů Volkswagen ze NSR.

Atraktivní Trabi získal cenu

Trabant 1.1, vyráběný od roku 1990, měl tedy pod přední kapotou vodou chlazený čtyřdobý čtyřválec, který na opačné straně Berlína poháněl vozy VW Golf a Polo. Trabant 1.1 měl mohutnější nárazníky, větší zadní skupinové svítilny, jinou mřížku přední masky a také modernější interiér. Jeho sláva však netrvala dlouho. Po pádu režimu v konkurenci západních automobilů Trabant neměl šanci.

Že Trabant není jen nudné auto, které dokáže sloužit do roztrhání těla, tedy vlastně karoserie, dokazuje Trabant kombi 1979 Josefa Kárníka. Ten ho zakoupil před dvěma roky v Pardubicích. Trabi byl v dost špatném stavu a nepojízdný. Oprava již od počátku směřovala jasným směrem postavit výjimečné auto, za kterým se každý otočí. Že se to Pepovi podařilo, je zřejmé už na první pohled. A že se úpravy netýkají jen zvnějšku, zjistíme i po nahlédnutí pod kabát, který je vyveden v atraktivní modré metalíze. V tomto Trabantu zkrátka nezůstal kámen na kameni. A protože cesta k dokonalosti je dlouhá, zanedlouho přibyl ještě stylový obytný přívěs. Však taky Pepa získal na letošním srazu Trabantů ve Velkém Vřešťově cenu organizátorů za originálního Trabanta s přívěsem!

Zapomenutá zásilka ze záhrobí

A máme tady ještě jednu perličku na závěr. V letech 1994 až 1995, tedy po třech letech od ukončení výroby Trabantů, byla v tureckém přístavu nalezena „zapomenutá" zásilka necelých 500 kusů Trabantů 1.1 Universal (tedy kombi), které v podstatě nikdo nechtěl. Všechny se je podařilo dostat zpátky do Zwickau, kde dostaly nový lak, těsnění oken a další „oživovací" kůru. Tyto Trabanty se pak prodávaly s označením Last Edition (poslední vydání). Bohužel, ani o tyto vozy trh nejevil zájem a jejich vyprodání vyžadovalo mnoho měsíců a opakované slevy.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

28.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Třebíčané: Na náměstí chceme zeleň, parkoviště i autobusovou dopravu

Třebíč - Zklamání. Do ankety o nové podobě Karlova náměstí se zapojilo pouhých 1180 respondentů ze 36 640 obyvatel Třebíče. Ani to vlastně není tak docela pravda. Část lidí, kteří anketu v elektronické podobě vyplnili na webu města, uvedla, že nebydlí přímo v Třebíči. Nicméně výsledky ankety stojí za pozornost a vedení města tvrdí, že se jimi bude vážně zabývat.

Jak vidí Němci Čechy: Čerpají unijní peníze, uprchlíky nechtějí

Češi a jejich země nejsou v německém tisku hojným tématem. Kromě sportovních rubrik Česká republika zaujme německá média výjimečně. O Češích pozorný německý čtenář novin ví jen to, že nechtějí přijímat uprchlíky – v čele s prezidentem Milošem Zemanem. Jejich ministr financí Andrej Babiš je miliardář, který stojí ve střetu zájmů kvůli čerpání dotací pro své firmy, jež by měl zároveň jako ministr kontrolovat.

V Třebíči se zavře další silnice. Kvůli stavbě objezdu

Třebíč - V křižovatce ulic Hrotovická a Kosmákova vznikne provizorní kruhový objezd. Montáž a úprava dopravního značení bude probíhat od sobotní sedmé hodiny ranní do nedělní dvacáté hodiny večerní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies