Události ale nabraly poněkud jiný směr, když v srpnu toho roku do naši republiky vtrhla spojenecká vojska Varšavské smlouvy. Manželé Malenovi se tehdy vypravili do Brna, kde na ně v pobočce Motokovu PZO Tuzex (Podnik zahraničního obchodu) čekala, tedy vlastně měla čekat, jejich objednaná červená Cortina. Nečekala. Byla už prodaná. K dispozici zůstala pouze jediná, poslední Cortina v bílé barvě a to ještě ke všemu s rozbitým zadním blikačem. K nehodě prý došlo při přepravě nových vozů.

Bylo to těžké rozhodování. Vzít vůz v jiné barvě a s poškozeným světlem, nebo čekat na příští zásilku. Vzhledem k situaci, která v té době u nás panovala, nebylo zdaleka jisté, zda ještě někdy vůbec k nějaké další zásilce dojde. A tak padlo rozhodnutí a Manželé Malenovi si domů odvezli novou bílou Cortinu. Po zaplacení plné ceny následovalo ještě zdlouhavé jednání s PZO o slevě za rozbitý blikač. Až po delší době se podařilo dovést téměř marný boj k vítězství.

Manželé Malenovi si svoji Cortinu zamilovali. Kromě každodenního používání s ní absolvovali i několik dalekých dovolených. Cortina dokonce sloužila panu Karlovi Malenovi jako dopravní prostředek při jeho zaměstnání v zahraničí. Přestože se u Malenů v průběhu let objevily i novější automobily, vždy nakonec zůstalo u staré dobré Cortiny, se kterou se nedokázali rozloučit. A tak je tomu až dodnes. Manželé Malenovi vyjíždějí ve svém kdysi vysněném automobilu, aby si vychutnali jízdu a snad i vzpomínky na doby, kdy se u nás žilo trochu jinak.

Historie

Ford Cortina Mk II se vyráběl v letech 1966 až 1970. Vůz bylo možno zakoupit jako dvou nebo čtyřdveřový. Pod kapotou měl řadový čtyřválec o obsahu 1,3 litru, který disponoval výkonem 60 koní a byl spojený s mechanickou čtyřstupňovou převodovku. Cortina s ním byla schopna uhánět rychlostí okolo 130 km/h. Silnější verze s motorem 1,6 litru se k nám nedovážela. Interiér Cortiny je typickou ukázkou stylu doby vzniku tohoto automobilu. Přístrojové desce s kruhovými přístroji dominuje tříramenný volant a díky tvarování horního měkkého obložení desky vše dokonce vzdáleně připomíná soudobý Ford Mustang.

Hlídkové vozy

Jako zajímavost dodejme, že v rámci spolupráce koncernu Ford s továrnou Lotus vznikaly přestavěné Cortiny, které byly využívány především jako sportovní náčiní v různých závodech a soutěžích, ale také jako hlídkové vozy anglické policie. Tyto vozy nesly označení Lotus Cortina, později Ford Cortina Twin Cam, a na první pohled se téměř nelišily od běžných sériových Cortin. Největší změnou byl však motor upravený firmou Lotus, který měl objem 1.6 litrů a výkon 109 koní, což udělovalo vozu těžkému jen něco přes 900 kg velice slušné jízdní výkony s maximální rychlostí okolo 170 km/h.

JAN KOTLÍK