Shadow se rovněž mohl pyšnit kotoučovými brzdami, kterým se Rolls Royce do poslední chvíle bránil. Důvodem byla skutečnost, že v nepříznivých podmínkách kotoučové brzdy mohou vydávat pískavý zvuk, což bylo u vozu této kategorie nepřípustné. Novinkou bylo i nezávislé zavěšení všech kol.

Nový Rolls disponoval samonosnou ocelovou karoserií s dveřmi a kapotami z hliníku, kvůli úspoře hmotnosti. Stálou výšku celého vozu pak udržovala samočinná regulace výšky. Hydraulický systém dodala automobilka Citroën, která měla v Evropě s tímto zařízením největší zkušenosti. Motor, zážehový osmiválec objemu 6,2, později pak 6,7 litrů, byl spojen s automatickou převodovkou. Rolls Royce opět neponechal nic náhodě a převodovku převzal od firmy General Motors. Jak je známo, v USA jsou automaty běžně používány již od padesátých let minulého století, což bylo dostatečnou zárukou spolehlivosti. Výkon motoru nebyl nikdy uváděn, jak velí tradice značky. V příslušných kolonkách byl vždy výkon udáván jako „dostatečný". Nejvzácnější ze série Silver Shadow jsou kabriolety. Kromě absence střechy se od běžných Silver Sahow liší boční linií karoserie, která není rovná, ale tvarovaná dle zadního blatníku.

Vrchol luxusu

První kabriolet s označením Corniche byl prodán v roce 1971 a vydržel na trhu až do roku 1995. Že se jedná o vrchol luxusu pro opravdové aristokraty snad nemusíme zdůrazňovat. Nezaměnitelná přední maska chladiče, která se za desetiletí nezměnila, doplněná tradiční figurkou, hovoří za vše.

Také v Třebíči se vám může stát, že kolem vás s tichostí a elegancí propluje teto přelud z anglického království. Rolls Royce Corniche, který má garáž v našem městě, byl vyroben v roce 1972. Pod kapotou šeptá celohliníkový osmiválec o obsahu 6.75 litrů, který disponuje, jak jinak, nežli dostatečným výkonem. Boční poziční světlomety na blatnících prozradí, že náš Corniche původně jezdil v USA. Jeho třebíčský majitel je v pořadí třetí v ČR. Tento vzácný kousek automobilové historie s dvojitým „er" ve znaku, jste si mohli prohlédnout také na akci s názvem Uzavírání veteránské sezony na Karlově náměstí v měsíci říjnu, kde se těšil zaslouženému zájmu a odkud jsou také naše fotografie.

JAN KOTLÍK