VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Pravý Volkswagen Transporter má motor vzadu

Třebíč - Minule jsme si řekli něco o historii výroby populárního automobilu Volkswagen Brouk. Dnes plynule navážeme na jeho většího bratříčka, který obohatil nabídku automobilky v roce 1950. Jedná se o typ Transporter, užitkový automobil nebo minibus, postavený na základě již zmíněného Brouka.

2.9.2016
SDÍLEJ:

Volkswagen Transporter Foto: Jan Kotlík

Jeho první generace, zvaná také „ponorka", je dnes jedním z nejvyhledávanějších a také nejcennějších vozů značky Volkswagen. Ačkoliv zmíněný minibus byl poháněn motory jako jeho osobní bratříček, vzhledem k velikosti a hmotnosti byl výkon hodnocen jako dostačující. Typ T1 se ihned zpočátku vyráběl jako dodávka, otevřený valníček a minibus. Minibus se stal základem pro nejrůznější kempingové úpravy. Oblibu si malý bus získával především díky svému designu a provozní nenáročnosti. Nejvíce se však vryl do paměti historiků jako oblíbené vozidlo příslušníků hnutí Hippies. Děti květin používaly mikrobus VW jako ekologického přítele, jehož karoserii často zdobily květinovými motivy. Útroby mikrobusu pak poskytovaly dostatečný prostor pro nerušenou aplikaci různých „životabudičů" a k následné postupné detoxikaci.

V roce 1967 se představila druhá generace Transportera označovaná T2. Těšila se o něco větší karoserii mírně modernějších tvarů s bočními posuvnými dveřmi. O něco výkonnější motor mohl být poprvé kombinován i s automatickou převodovkou. Změn doznal také podvozek, který byl nyní stabilnější. Obliba busu prudce stoupala a spolu s ní i objem výroby. Množily se různé kempové variace, z nichž většina z důvodu úspory místa uvnitř měla rezervní kolo připevněno uprostřed přední masky.

Uvádí se, že přes 90 procent této produkce putovala do USA. Série T3 představená v roce 1979 byla posledním klasickým Transporterem s motorem vzadu. Karoserie opět trochu narostla a poněkud zhranatěla. Uživatelé ocenili větší vnitřní prostor, mimo jiné také díky níže uloženému motoru, a větší bezpečnost. Té věnovali konstruktéři velkou pozornost, především také proto, že na důležitém zámořském trhu Transporter musel plnit tamní přísné nárazové zkoušky tzv. crash-testy. Důležitou změnou byla postupná montáž motorů chlazených vodou. Na řadu přišly výkonnější benzínové motory s katalyzátory a především pro evropského zákazníka i černě kouřící dieselové agregáty. Novinkou byla také verze Syncro s pohonem všech čtyř kol. Úpravy pro kempování přímo sršely nápaditostí. Vrcholem byla např. zvýšená střecha, která po sejmutí a otočení o 180 stupňů sloužila jako člun!

A právě jednu z atraktivních variant tohoto posledního „opravdového" Transportéra můžeme potkat v Třebíči. Jedná se o exemplář vyrobený v roce 1988, který je poháněn vodou chlazeným plochým čtyřválcem o obsahu 2,1 litrů. Ten je spojen s ručně řazenou pětistupňovou převodovkou. Jeho nynější majitel ho zakoupil jako úplně nového v Německu a dodnes si vozu patřičně cení. Transporter totiž v průběhu života přečkal svoji službu se ctí. Tento Transportér i dnes uspokojí jak svým vzhledem, tak i vnitřním prostorem a pohodlím. Ať už je řeč o decentním předním nebo zadním spojleru, širokých kolech z lehkých slitin, nebo o útulném interiéru, který v tomto případě obsahuje i integrovaný sklopný stolek. Čím nás ale tento bus opravdu mile překvapil, byly jeho jízdní vlastnosti a celkový komfort cestování. Transporter T3 se opravdu skvěle řídí, motor má dostatečnou sílu, odpružení je velice příjemné a celkové ovládání vozu je lehké, jisté a přesné. Po této zkušenosti jsme také zatoužili vlastnit tento více než zajímavý kousek kempingové historie…

Jan Kotlík

Pro seriál Klenoty třebíčských garáží hledáme majitele vozidel Dacia 1300, Zastava, Fiat Polski 125, Škoda Garde, Rapid a Škoda Favorit první série. Pokud uvedená vozidla vlastníte, nebo o nich víte, kontaktujte nás prosím na tel. čísle 604 664 719.

Autor: Redakce

2.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Na lékařskou pohotovost padne víc peněz

Opuštěnou trať oživí výletním vlakem hrstka nadšenců
5

Opuštěnou trať oživí výletním vlakem hrstka nadšenců

Voda z vlastní studny - na kolik přijde

Pokud máme příhodné podmínky na zahradě nebo jiném pozemku pro vybudování studny (o potřebných podmínkách pro stavbu studny jsme psali zde) a jsme rozhodnuti studnu zřídit, udělejme si nejprve velmi přibližnou kalkulaci, na kolik to všechno přijde.

Na půl roku zůstanou zavřené ulice Řípovská a Seifertova v Borovině

Třebíč - Uzavírky potrápí letos řidiče nejen v centru Třebíče. Na půl roku zůstanou zavřené také ulice Řípovská a Seifertova v Borovině. Vozovky se tam viditelně propadají a musí se opravit.

Gang zlodějů traktorů má o jednoho obžalovaného méně

Havlíčkův Brod – Nestává se často, aby sám soud dospěl k názoru, že zdravotní stav obžalovaného je tak vážný, že další stíhání dotyčného není nejvhodnější. Jenomže v případě dvaapadesátiletého recidivisty Lukáše Lahody z Havlíčkobrodska, obžalovaného s dalšími čtyřmi komplici ze série krádeží traktorů na Vysočině, nakonec soud nemohl rozhodnout jinak.

Vůz odtahové služby uvízl při otáčení, pomoci musel jeřáb

Moravské Budějovice - Horké chvíle zažil v noci na středu řidič odtahové služby, který uvízl na silnici mezi Moravskými Budějovicemi a Třebíči.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies