Jednalo se o sportovní vůz, který byl v rámci spolupráce a unifikace vyráběn hned pod třemi značkami. Tyto vozy se však od sebe vzhledově lišily opravdu jen minimálně.

Dnes budeme hovořit o první generaci těchto trojčat. Ta byla vyráběna v letech 1989 až 1994, a to výhradně ve společné továrně v americkém státě Illinois. Opravdu sportovní vůz se splývavou zádí neskrýval skutečnost, že prioritou má být zážitek z rychlé jízdy. Přesto, že vůz oficiálně nabízel místo pro čtyři cestující, pohodlně svézt se ve skutečnosti mohly pouze dvě dospělé osoby na předních sedadlech.

Vůz se dodával s řadovými benzinovými čtyřválci uloženými vpředu napříč s obsahy 1.8 až 2.0 litry v různých výkonových variantách. U nejslabších verzí se zákazníci museli spokojit s pohonem jen přední nápravy a mohli volit mezi manuální pětistupňovou nebo automatickou převodovkou. Nejvýkonnější verze pak disponovaly motorem doplněným turbodmychadlem a pohonem všech kol! Zde byla drtivá většina vozů dodávána s manuální převodovkou.

V ulicích Třebíče si tohoto vozu možná na první pohled ani nevšimnete. Nic naplat, svým vzezřením poněkud splývá s uniformitou japonských sportovních vozů devadesátých let, kterých se po silnicích prohání nespočet. Rudá Mistubishi Eclipse Milana Tůmy však rozhodně za pozornost stojí. Milan je odvěkým vyznavačem a milovníkem tohoto vozu a v jeho garáží nalezneme mimo jiné i ryze amerického bratříčka jménem Plymouth Laser, který čeká na své dokončení.

Ale vraťme se k jeho Mitsubishi. Jedná se o jeden z posledních vozů první generace, která těsně před ukončením výroby dostala faceliftovanou příď po vzoru Plymouthu Laser a Eagle Talon. V názvu pak nese čarovnou kombinaci několika písmen, která nenechá pravého fanouška chladným. Verze s označením GSX AWD značí, že se pod sportovním kabátem skrývá nejvýkonnější motor 2.0 přeplňovaný turbodmychadlem a pohon všech čtyř kol!

Milan svého vysněného Eclipse zakoupil před dvěma lety v Náchodě jako nepojízdné a zcela rozebrané auto. Při pátrání po historii zjistil, že se jedná o vůz určený pro trh USA a do ČR připutoval strastiplnou cestou přes Německo a Polsko. To, že byl vůz rozebrán Milanovi nijak nevadilo, protože byl stejně rozhodnut auto rozmontovat a postavit znovu a lépe, jak se říká k obrazu svému. A tak může začít výčet zvláštností a specialit, které Milan svému sporťáku dopřál. Motor dostal pevnější a odolnější kované písty, větší vstřikovače, upravenou hlavu válců, sportovní výfukové svody FP, výkonnější turbodmychadlo Garrett Z6, naopak přišel o vyvažovací hřídele. Motor se dále chladí zvětšenými chladiči s přidanými ventilátory a spaliny odvádí speciálním nerezovým výfukovým potrubím.

Suma sumárum, přibližné výpočty udávají nynější výkon motoru asi 250 koní. O tom, že to nebude číslo přehnané, hovoří ceny za vítězství ve sprintech na různých tuningových srazech, kterých se Milan se svým Eclipsem účastní. Je tedy nasnadě, že Milanova rudého Mitsubishi s černou přední kapotou, si rozhodně stojí zato všimnout!

JAN KOTLÍK