VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Mercury Eight pohání legendární „flathead"

Třebíč - Pokud budeme hovořit o americkém automobilovém průmyslu, lze konstatovat, že noblesa a velkorysost třicátých let minulého století se odrážely i v letech poválečných. Příkladem toho může být vůz Mercury Eight.

10.12.2016
SDÍLEJ:

Mercury Eight z roku 1948 svými rozměry a tvary vzdáleně připomíná barokní zámek.Foto: Jan Kotlík

Připomeňme jen, že značka Mercury patří do koncernu Ford a má za úkol zaměřovat se na movitější zákazníky, pro které je Ford moc obyčejný, ale na nejdražší koncernovou značku Lincoln ještě nedosáhnou.

Olověné sáně

První generace typu Eight spatřila světlo světa v roce 1939. Poslední, třetí, zakončila svoji kariéru v roce 1951. Třetí generace Mercury Eight vyráběná v letech 1949 až 1951 má v automobilové historii své pevné místo jako oblíbený objekt pro stavbu tzv. „hot rodů". Taková úprava se kromě přestavby motorů zaměřovala hlavně na karoserii. Důležitou roli hrálo snížení střechy (tzv. „top chop"), kdy se jednoduše střecha odřízla a sloupky zkrátily. Střecha se pak po úpravě zasklení opět přivařila, ovšem tentokráte o několik palců níž. Auta se navíc zbavovala všech neaerodynamických prvků, ozdob, klik dveří a podobně. Veškeré spáry a vzniklé otvory se pak zalévaly olovem (dnešní karosářské tmely tehdy neexistovaly) a brousily do hladka. Díky používanému materiálu se takto upraveným Mercurym Eight třetí generace obecně přezdívalo „Lead Sled", tedy „olověné sáně".

Druhá generace

Dnes máme vzácnou možnost prohlédnout si Mercury Eight druhé generace. Mercury na fotografii bylo vyrobeno v roce 1948 a je zřejmé, že široko daleko stejné nenajdeme. Mercury zaujme především velikostí a mohutností své karoserie. Je to jedna z těch, do které se nenasedá. Při nastupování je aktuální zcela jiný postup. Takový pasažér nejdříve otevře dveře, kde kliky i zámky připomínají běžné dveře do pokoje, pak se rozhlédne, rozhodne se kam se posadí, a pak si tam „jde" sednout. Celý proces tedy nemá vůbec nic společného s dnešním mnohdy krkolomným nastupováním, kdy si někdy pasažéři svá vozidla spíše oblékají nebo se do nich vměstnávají, přičemž se musí vyhýbat různým aerodynamicky skloněným sloupkům a podobně. V Mercurym si navíc budeme připadat jako na exkurzi v barokním zámku. Tak lze totiž kromě vnějších tvarů popsat i vybavení interiéru a přístrojové desky, která je plná chromu a zvláštních tvarů. Uvedený pocit také umocňuje vysoká klenba střechy nad hlavou. Ten opravdový motoristický skvost se však ukrývá pod přední kapotou. Tím pomyslným diamantem je tzv. spodový motor čítající osm válců uspořádaných do písmene „V", zvaný „Flathead". Tento motor s plochými hlavami válců má obsah 3,9 litrů a ze svého výfukového potrubí vydává nezaměnitelný zvuk, typický právě pro motory flathead. V době vzniku tohoto Mercury Eight byla ještě doba přemíry chromu a okázalých ploutví, která propukla v polovině padesátých let, v nedohlednu. I tak ale nalezneme na karoserii několik ozdob a zdánlivých zbytečností, které měly budit dojem dražšího vozu.

Kdybyste Mercury Eight minimálně jedenkrát zmenšili, vzniklo by něco jako naše tehdejší Škoda 1101 Tudor. A to je důkazem té obrovské odlišnosti toho, jakými směry se po druhé světové válce ubíral automobilismus. Zatímco válkou zpustošená Evropa hledala nejúspornější způsoby, jak zmotorizovat lid, v Americe se výrobci předháněli v tom, kdo nabídne větší pohodlí, okázalost a výkon motoru. A být svědkem kousku této historie a na vlastní kůži okusit tyto rozdíly, opravdu stojí za to.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

10.12.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ředitelství silnic a dálnic začne v pondělí s opravou silnice I/23 mezi Třebíčí a Vladislaví.
5

Cestu na Vladislav budou řídit od pondělí semafory

Ilustrační foto

Kladivářka Krajčová přidala krajský rekord dorostenek

Říkal jsem mu strýčku. Václav Hrůza přežil Heydrichiádu

Třebíč - Před 75 lety, 27. května 1942, provedli členové československé parašutistické skupiny Anthropoid útok na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Jedním z aktérů byl rodák z Dolních Vilémovic na Třebíčsku, rotmistr Jan Kubiš.

Překvapuje mě, jak ten čas letí, říká oslavenkyně Martina Sáblíková

Vysočina – Během své kariéry se Martina Sáblíková vypracovala v legendu světového rychlobruslení.

Nuclears vyřadili pražskou Kotlářku

Třebíč - Baseballistům Třebíče se podařilo přejít přes loňského finalistu nejvyšší soutěže z Českého baseballového poháru, když Na Hvězdě porazili Kotlářku Praha 3:1. Pražanům tak zároveň oplatili dvě porážky z předchozích utkání Extraligy.

Krajské kolo ovládly školy z Třebíče

Třebíč - Domácí zazářili. Krajské kolo Odznaku všestrannosti olympijských vítězů (OVOV) pro Vysočinu, které hostil atletický stadion Spartaku Třebíč, opanovaly místní školy. Soutěž družstev vyhrála třebíčská ZŠ TGM, druhá skončila ZŠ Horka-Domky Třebíč a třetí byla ZŠ Komenského ze Žďáru nad Sázavou.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies