Pojďme se podívat například za oceán do Spojených států. Zde je Prius doslova životním stylem. Majitel Priusu jím dává najevo své ekologické smýšlení, asi tak, jako kdysi na přelomu 60. a 70. let minulého století Američané dávali najevo svůj životní postoj VW Broukem.
Ostatně v Americe snaha o ochranu ovzduší znečišťovaného automobily sahá až do sedmdesátých let, kdy byl v USA zaveden bezolovnatý benzín a povinnost mít v automobilu katalyzátor. Dalším krokem bylo zavedení norem, které snižovaly spotřebu PHM a další.
Jedním z takových opatření je také dnes skutečnost, že majitel hybridního auta zde požívá řadu výhod, jako například nižší daně jak při nákupu tak i při provozu takového vozu.
Také mnohé státy Evropské unie smýšlí ekologicky a podporují nákup a provoz vozidel s hybridními pohony úlevami na různých daních a poplatcích. Bohužel, jak již bylo zmíněno, Česká republika má v tomto směru co dohánět, protože řidiče, kteří chtějí jezdit ekologicky, nijak nezvýhodňuje.
Spolehlivý Prius
Toyota Prius přišla na trh v roce 1997 jako vůbec první sériově vyráběný automobil s hybridním pohonem. Své majitele však potěší nejenom svými provozními náklady, ale i vysokou spolehlivostí.
Dnes může Toyota směle konstatovat, že zkonstruovala vůz, který je v žebříčku poruchovosti osobních automobilů na tom nejlepším místě.
Pojďme se například podívat do sousedního Rakouska. Ve Vídni je provozováno asi dvě stě Priusů jako ekologická vozidla taxislužby.
V roce 2013 dosáhl první z nich milionu najetých kilometrů. Při této příležitosti majitel společnosti provozující taxislužbu uvedl, že za 8 let služby tento vůz neměl žádnou závadu, pouze procházel pravidelným servisem (například výměna brzdových destiček a podobně). Z tohoto důvodu zůstává oslavovaný Prius i další jeho kolegové dále ve službách Vídeňské taxislužby.
V Třebíči můžeme spatřit světle modrou Toyotu Prius celkem pravidelně. Majitelem je Petr Kroupa a zakoupil ji v roce 2012. Jeho Prius sloužil v autosalonu Toyoty v Praze jako převáděcí vůz.
Příjemné courání
Pod jeho kapotou se nachází dva motory. Elektromotor a zážehový čtyřválec o obsahu 1.8 litru. Přenos kroutícího momentu má na starosti plynulý variátorový převod.
Jízda s Priusem je celkově příjemná záležitost. Při běžném „courání" po městských ulicích je v činnosti pouze elektromotor, jen v případě potřeby prudké akcelerace přispěchá ve zlomku sekundy na pomoc spalovací motor. Mimo město si agregáty svoji roli vymění.
Ale Prius má i jiné příjemné vymoženosti. Jednou z nich je skutečnost, že k jeho ovládání nemusíte mít klíče. Ba ani kartu či nějaké čipy. Zcela vám postačí ovladač, který máte někde u sebe v kapse. Když se přiblížíte k vozu, ten se sám odemkne, „nastartovat" pak stačí stiskem tlačítka.
Další příjemností je ta, že se baterie dobíjí samy během jízdy. A to při brzdění, nebo při jízdě na spalovací motor. A kdyby jen přece, stačí vytáhnout kabel, který lze zapojit do běžné zásuvky na 220 V.
JAN KOTLÍK