Vše začalo v roce 1983, kdy Eiji Toyoda (prezident firmy Toyota) inicioval vývoj projektu, který měl za úkol zkonstruovat takový vůz, který by na mezinárodních trzích doslova smetl konkurenci vozů nejvyšších tříd. Nový vůz měl předčít svoji konkurenci vyspělostí techniky, spolehlivostí, pohodlím, silou a zároveň úsporností motoru. Zkrátka měl být takový, aby vozy jeho všeobecně uznávané konkurence, jako například Mercedes nebo BMW, vypadaly doslova jako outsideři.

Tři sta patentů

Značka Lexus se oficiálně představila v roce 1989 na autosalonu v Detroitu. Kromě „lidovějšího" typu zde byl představen Lexus LS 400. Umírněná konzervativní karoserie vzdáleně připomínala velké modely Mercedesu, to důležité se však skrývalo uvnitř. Zcela nový osmiválcový motor o objemu 4.0 l s výkonem 250 HP spojený s taktéž nově vyvinutou čtyřrychlostní automatickou převodovkou dodával Lexusu maximální rychlost 250 km/h. Pět metrů dlouhý sedan poskytoval cestujícím vše, na co si jen mohli vzpomenout a ještě trochu více. Ve kterém autě najdeme elektricky nastavované opěrky hlav sedadel nebo elektricky výškově nastavované uchycení bezpečnostních pásů?

O tom, jak byl Lexus převratný hovoří i fakt, že tým Lexusu si nechal zaregistrovat na 300 použitých patentů. Nadmíru luxusní výbava a jízdní výkony spojené s maximálním pohodlím však nebyly tím nejzajímavějším. Lexus již tehdy, tedy před téměř 25 lety, nabízel plnou záruku na kompletní vozidlo plných 100 000 kilometrů nebo 36 měsíců spolu s rozsáhlou paletou asistenčních služeb. Tomu nemohla žádná automobilka ani vzdáleně konkurovat. Že mohl Lexus takové záruky nabídnout, hovoří za vše. Vždyť jen motor byl konstruován na ujetí jednoho milionu kilometrů a převodovka na 500 000 km pouze s běžnou údržbou. Výfukové potrubí bylo celé z nerezu a vážilo okolo 70 kilogramů. A to zdaleka není vše. Sečteno a podtrženo, Lexus splnil vše co si předsevzal a zvítězil na trhu segmentu luxusních vozů na celé čáře.

Honzu Hrůzu upoutal Lexus LS 400 při návštěvě Dubaje. Vzhledem k bohatství země byly Lexusy spolu s Mercedesy a Toyotami nejběžnějšími vozy v ulicích. Honzu zaujaly natolik, že se mu do dnešního dne sešly v garáži už čtyři, každý v jiné barvě. Dnes představovaný Lexus se pyšní zlatou barvou a původním majitelům byl zabaven v exekuci. Přesto, že byl vyroben v roce 1994, má najeto pouze 112 tisíc mil. Jedná se o americkou verzi, která se na první pohled liší od evropské širšími zadními světly. Vše na tomto Lexusu, jak je už zvykem, je plně funkční. Motor, který dokáže tento luxus na kolech vážící 1,7 tuny zrychlit na 100 km/h za 8,5 sekundy, není slyšet. Ze dvou výfuků se ozývá jen decentní šepot, snad jen aby se neřeklo. Jízdní pohodlí odpovídá faktu, že Lexus LS 400 měl být schopný konkurovat také pověstným americkým křižníkům, majestátně plujícími nekonečnými dálnicemi. V Lexusu, přesně podle snahy jeho tvůrců, najdete vše co potřebujete a také vše co byste si jen mohli přát. To vše zabaleno do výjimečné spolehlivosti. Kdo hledá dokonalost, pro toho je tady Lexus LS 400!

JAN KOTLÍK