VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Ford Scorpio předběhl dobu o deset let

Třebíč - V roce 1995 se skalní fanoušci automobilů s modrým oválem ve znaku rozdělili na dvě protichůdné skupiny. Na svědomí to měla právě představená druhá generace Scorpia. Stejně jako v osmdesátých letech totiž Ford vsadil na netradiční a pokrokový design a nové Scorpio jím také opravdu překvapilo.

27.5.2016
SDÍLEJ:

Ford Scorpio Karola Kristofčáka.Foto: Jan Kotlík

Problém byl jen v tom, že tvary nového Scorpia nebyly přijaty jednoznačně, dokonce převládaly negativní ohlasy. Vůz byl totiž jakousi směsicí evropského a amerického stylu. Je to o to pozoruhodnější, protože koncern nezamýšlel prodej na severoamerickém trhu, jako tomu bylo u jeho předchůdce první generace.

Ale zanechme spekulací a pojďme si Scorpio druhé generace blíže představit. V Evropě Scorpio plnilo úlohu vlajkové lodi značky. Umíme si tedy přestavit, v jakém duchu byl vůz konstruován. Prim hrálo pohodlí, síla, rychlost, komfort a především okázalý zevnějšek. Přesto, že nové Scorpio zdědilo po svém předchůdci klasickou koncepci pohonu a podstatnou část skeletu karoserie, lze říci, že na zevnějšku se návrháři doslova vyřádili. Vsadili totiž vše na jednu kartu. Tou kartou byla individualita a výjimečnost.

Jak už dnes víme, tak Evropský zákazník je spíše konzervativně založený a pro design nového Fordu neměl příliš pochopení. Běžný motorista byl navíc ovlivňován recenzemi v motoristických časopisech, kde byl design nového Scorpia podrobován kritice zpátečnických reportérů. Snad nejdiskutovanější byla zadní partie, kde vévodil nepřerušený horizontální pruh koncových světel lemovaný širokou chromovanou lištou. V přední partii zase byla pověstným trnem v oku oválná maska chladiče se širokým chromovaným lemem a téměř trojúhelníkové zaoblené hlavní světlomety. U dnešních vozů běžné tvary.

Bohužel, Scorpio svým designem předběhlo svoji dobu, stejně jako v osmdesátých letech v Evropě Sierra a za oceánem Tempo nebo Taurus. Ovšem, na rozdíl od nich, Scorpio předběhlo designové trendy o více než deset let! Dnes by se nad tehdy odvážnými tvary obou masek Scorpia nikdo nepozastavil. Ford ke sklonku kariéry tohoto typu v roce 1998 provedl, možná ze zoufalství, drobné úpravy těchto nejkritizovanějších partií. Především byly některé chromované části nahrazeny černým plastem. Bohužel, nelze nežli konstatovat, že tyto změny byly spíše na škodu a Scorpia po faceliftu ve skutečnosti vypadala jako jakási lacinější verze…

Ford Scorpio Karola Kristofčáka.

A jak už to u kontroverzních aut bývá, dnes je ze Scorpia MkII vyhledávaný vůz, který rozhodně stojí za pozornost. Znalci se kochají pohledem na elegantní a lehce přimhouřený pás zadních světel a debatují nad tím, které dnešní vozy převzaly tvary jeho přední masky.

I my se nostalgicky zamysleme nad tvary Scorpia druhé generace, které ve své době vzbudilo tolik debat a emocí. A můžeme k tomu použít například vzácně zachovalé Scorpio Karola Kristofčáka. Jedná se o původní druhou generaci vyrobenou roce 1996. Pod jeho kapotou brumlá svižný čtyřválec o obsahu 2.3 litrů se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě a 16 ventily. Pohon zadních kol zajišťuje přímo řazená pětistupňová převodovka. Své Scorpio si pan Kristofčák přivezl až z Chebu. Auto bylo nepojízdné a část rozebraného motoru ležela v kufru. Ford byl však jinak ve výborné kondici, vždyť dodnes nemá najeto ještě ani prvních 40 tisíc kilometrů! Chyba původního majitele, který zřejmě motor jak se říká „uvařil", byla odstraněna a Scorpio v rodině Kristofčáků slouží k plné spokojenosti. Vadou na dokonalosti, která však bude napravena, je pouze neoriginální „ošizená" přední maska z faceliftovaného typu. Mimochodem, zmínili jsme se už o tom, že stejným vozem jezdí i syn pana Kristofčáka? A že bychom v jejich „domácnosti" našli ještě další dvě Scorpia? Inu, jak se říká, jablko nepadá daleko od stromu…

Jan Kotlík

Autor: Redakce

27.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Hanáci vyhráli také odvetu v Jihlavě

Ilustrační foto

Vražda mezi cizinci: Došlo k ní na ubytovně v Humpolci

Požár zastavil výrobu v Kronospanu. Firma tvrdí, že šlo o zkrat

Jihlava – Více než deset milionů korun. Taková je bilance sobotního rozsáhlého požáru v jihlavské společnosti Kronospan v ulici Na Hranici v Jihlavě-Bedřichově. Hořela hala, ve které se zpracovávají OSB desky, dokonce musel být vyhlášen třetí stupeň požárního poplachu. Oheň proto na několik dní odstavil výrobu ve firmě.

Děti si ve žďárském parku hrají v balících slámy

Žďár nad Sázavou - Na šest desítek balíků ze slámy tvoří bludiště na okraji žďárského parku Farská humna. Dočasnou venkovní hernu pro děti tam vybudoval žďárský výtvarník Michal Olšiak.

Sáblíková bude pokračovat i po Pchjongčchangu

Žďár nad Sázavou – Odchod do sportovního důchodu? Ale kdeže. Láska ke sportu zvítězila. Martina Sáblíková přehodnotila své plány po olympijských hrách v Pchjongčchangu a hodlá se na dlouhém oválu se svými konkurentkami potkávat i nadále. Její fanoušci tak mohou mít radost.

Začíná vojenské cvičení. Piloti budou létat od rána do noci

Náměšť nad Oslavou - Mezinárodní vojenské cvičení Ample Strike začíná. Uskuteční se od středy 23. srpna do úterý 12. září na základně vrtulníkového letectva u Náměště nad Oslavou a na dalších místech v zemi.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení