VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Ford Bronco je skutečné auto do nepohody

Třebíč /SERIÁL/ - Konečně nám zima ukázala svoji náruč, a proto nadešel čas zaměřit naše povídání na auta s pohonem všech kol, tedy jak se říká na „auta do nepohody". S auty kategorie SUV se dnes doslova roztrhl pytel. Jezdit s SUVéčkem se stalo jakousi módní záležitostí. Ovšem dnešní vozy této kategorie nemají, snad kromě příležitostného pohonu 4x4, s terénními auty mnoho společného.

9.1.2015 2
SDÍLEJ:

Ford Bronco 1988. Jízda s ním je zážitek, ostatně jako každá jízda s americkým autem této velikosti.Foto: Jan Kotlík

Pojďme se proto, pro jakési osvěžení, podívat na jedno opravdové terénní auto, které je typickým příkladem odolné a léty prověřené techniky. A navíc se v zemi svého vzniku stalo jednou z ikon vozidel této kategorie.

Jedná se o Ford Bronco. Úplně první Bronco bylo vyrobeno v roce 1966 a mělo za úkol konkurovat terénním vozům konkurenčních automobilek, mezi kterými vládl Jeep. První Brronco mělo krabicovitý tvar a relativně malé rozměry. Ovšem kromě řadových šestiválců bylo možno malé Bronco osadit i motorem V8 o obsahu pět litrů. A to už byla panečku jízda!

Bronco této první generace se vyrábělo také po celá sedmdesátá léta a dodnes je z něj vyhledávané kultovní vozidlo. V roce 1978 začala nová éra tohoto terénního vozu. Jeho základ totiž od té doby začal tvořit Ford řady F, přesněji F-100. Pro pořádek uveďme, že nákladní pikapy Ford řady F jsou vyráběny nepřetržitě od roku 1948.

Pohodlný polokabriolet

Ford řady F se stal nejprodávanějším vozem na světě vůbec. Bronco tedy především narostlo do velikosti a stalo se z něj auto kategorie tzv. Full-Size (auto plné velikosti). Pod kapotou bylo možné nalézt řadové šestiválce nebo vidlicové osmiválce s obsahem až 5,8 litrů. Z Bronca se stalo oblíbené vozidlo pro volný čas, ale zároveň i pro každodenní používání. Vzhledem k robustní a odolné technice bylo Bronco používáno i jako pracovní auto do těžkého terénu nebo jako hlídkový vůz policejních složek v hůře dostupných nebo venkovských oblastech.

Ford Bronco byl s mírnými obměnami vyráběn až do roku 1996, kdy byl nahrazen modelem Expedition. V Historii Fordu Bronco nesmíme opomenout jeho menšího bratříčka s názvem Ford Bronco II, který byl vyráběn souběžně, a to v letech 1983 až 1990, kdy byl vystřídán Fordem Explorer. Bronco II sdílelo techniku a základ s menším nákladním pikapem Ford Ranger. Pod kapotou Bronca II ševelily pouze vidlicové šestiválce. Bronco II nemělo, snad kromě značky Ford, s naším „velkým" Broncem v podstatě nic společného.

Na Třebíčsku se v současné době můžeme potkat s tmavě červeným Broncem vyrobeným v roce 1988. Na jeho kola přenáší sílu vidlicový osmiválec o obsahu 302 kubických palců, tedy pět litrů. Spojený je s automatickou převodovkou. Součástí je přídavná převodovka s možností mechanického přiřazení pohonu kol přední nápravy a redukce.

Tvary karoserie snoubí účelnost a atraktivní brutálnost zdůrazněnou celkovými rozměry. Uvnitř Bronca nalezneme tolik pohodlí, jaké si nikdo jiný, nežli americký uživatel, neumí u vozidla této kategorie představit. Měkké polstrování, loketní opěry a spousta místa všude kolem. Atraktivní záležitostí je možnost sejmutí zadní části střechy, čímž se v letních měsících z Bronca stane víceúčelový polokabriolet. Třebíčské Bronco k nám doputovalo přes sousední Neměcko až z daleké Skandinávie. Proto také na Broncu nalezneme např. zásuvku na elektrický předehřev motoru a další „vychytávky".

Jízda s Broncem je zážitek, ostatně jako každá jízda s americkým autem této velikosti. A ještě jednu výhodu má naše popsané Bronco. Je v současnosti na prodej. Kdo by tedy chtěl opustit uniformitu dnešní automobilové konfekce, má příležitost proniknout do zcela jiného automobilového světa.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

9.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Fotbaloví starší dorostenci (ve žlutém Vojtěch Šmíd) si připsali na hřišti Havlíčkova Brodu tři body.

Dorostenci porazili v derby Havlíčkův Brod

Ilustrační fotografie.

Na zámku v Náměšti nad Oslavou vrcholí letošní hudební sezona

Muž vzal z nalezené peněženky peníze, to se mu vymstilo

Třebíč - Příběh o ztrátě peněženky má klikatou linii. Na jejím počátku majitel peněženku v Třebíči ztratil. Jiný muž ji našel. Vzal z ní peníze a peněženku na jiném místě odhodil. Tam ji objevil další, tentokrát poctivý nálezce. Příběh má dobrý konec. Zloděje peněz dopadli policisté.

U železniční zastávky vykvetly vzácné a ohrožené hořečky

Číchov - Na stráni u železniční zastávky v Číchově kvete vzácný hořeček mnohotvarý. Rostlina s fialově zbarvenými květy se řadí ke kriticky ohroženým druhům rostlin.

Podzim je tady, bundy a kabáty jen tak neodložíme

Vysočina – Více jsme se potili, pršelo jen málo. Sužovalo nás sucho. Takové bylo ve zkratce letošní léto, které už v pátek 22. září minutu po dvaadvacáté hodině vystřídá astronomický podzim.

Zdravotnictví čeká velký třesk. Síť nemocnic prořídne

Nic podobného se prozatím žádnému z českých ministrů nepodařilo, přestože si to všichni přáli: koncentrovat lékařskou péči do velkých nemocnic. Zrušit část malých špitálů nebo je změnit na léčebny dlouhodobě nemocných je totiž politická sebevražda.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení