VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Embéčko. Auto, na které se nezapomíná

Třebíč - Málokdo tuší, co v sobě skrývá všem dobře známá Škoda 1000 MB. V době své výroby se totiž jednalo o velice moderní vůz evropské úrovně, vyráběný těmi nejmodernějšími výrobními technologiemi.

9.7.2015
SDÍLEJ:

Škoda 1000 MBFoto: Jan Kotlík

Vše začalo již v roce 1955, tedy ještě v době, kdy se veřejnosti představoval zcela nový vůz Škoda 440, přezdívaný Spartak. Už tehdy bylo schváleno vládní rozhodnutí o přípravě výroby automobilu nové koncepce, který měl za úkol „zmotorizovat" tehdejší Československo. A tak začal vývoj vozu, který měl být lehčí, prostornější, výkonnější a úspornější. Ze všech navrhovaných variant byla nakonec schválena ta s uspořádáním motoru vzadu a pohonem zadních kol. Vývoj nové Škodovky probíhal výhradně domácími prostředky, tedy bez spolupráce zahraničních podniků. Pro sériovou výrobu však bylo nutné vybudovat továrnu s moderním výrobním zařízením (na kterém se již zahraniční firmy podílely), se slévárnou nových hliníkových bloků motorů a převodovek a především s montážní linkou s nepřetržitým posunem, schopnou chrlit nové Škodovky ve velkých počtech. To se podařilo v doslova rekordním čase v období let 1960 až 1964.

Tisíc malých bolestí

Výsledkem bylo představení Škody 1000 MB. Do poslední chvíle měla nová Škodovka nést název „Favorit". Teď si určitě tento název spojujete s dobře známým Favoritem. Pravda je však taková, že mělo jít o obnovení názvu Favorit, který Škoda vyráběla již v předválečných letech. Označení „1000" tedy udávalo zaokrouhlený objem motoru, písmena „MB" byla zkratkou města Mladá Boleslav. Vzhledem k počátečním neduhům nového vozu se však často označení tlumočilo jako „tisíc malých bolestí". Embéčko mělo v zádi samonosné karosérie podélně uložený čtyřválec spojený s plně synchronizovanou ručně řazenou převodovkou. Všechna kola byla nezávisle zavěšena a odpružena vinutými pružinami. Palivová nádrž našla své místo vpředu a její nalévací hrdlo bylo součástí emblému na předním blatníku. Hlavní zavazadlový prostor se nacházel pod přední kapotou, pod ním bylo místo pro uložení rezervy. Další odkládací prostor byl ukryt za opěradly zadních sedadel. První embéčka byla pouze čtyřmístná. Po zesílení karoserie a zvýšení užitečné hmotnosti v modelovém roce 1968 (od září 1967), byla teprve „tisícovka" otypována jako pětimístná.

Karosářské varianty

Vedle základní karosérie sedan bylo při vývoji vytvořeno i několik dalších variant. Velice zdařilá, i když při této koncepci neobvyklá, byla karoserie kombi, která vynikala velkou užitnou hodnotou. Co však konstruktéři nebyli schopni úspěšně vyřešit, byla přístupnost motoru při jeho údržbě. Do výroby se také nedostal kabriolet, který měl být následníkem staré dobré Felicie. Vzhledem k absenci rámu ale neměla samonosná karoserie bez střechy potřebnou tuhost. Do výroby se však dostala varianta karoserie tudor bez středních sloupků, jinými slovy hardtop. Jednalo se o dvoudveřový vůz, kde po stáhnutí bočních a dveřních oken vznikl ničím nerušený boční otvor. Ani tato karoserie však nakonec nevynikala potřebnou tuhostí i když byla velice atraktivní. Vůz s dveřmi bez okenních rámů nesl označení MBX a celkem bylo vyrobeno jen 2514 kusů, z nich většina byla určena na export.

Větší motor, víc rychlosti

Dvoudveřové modely MBX disponovaly poněkud výkonnějšími motory se dvěma karburátory. Tímto motorem bylo vybaveno i několik sedanů, které nesly označení MBG. Jinak se ale od běžných sedanů nijak nelišily. V průběhu výroby se objevil i motor s vyšším objemem 1,1 litru (přesněji 1107 ccm). S ním pak Škodovky nesly označení 1100 MB nebo 1100 MBX. Embéčka s výkonnějšími motory dosahovala nepatrně vyšších maximálních rychlostí a především díky většímu kroutícímu momentu byla celkově hbitější.

Embéčko je číslo jedna

Jirka Pojer zná Embéčko dobře už od dětství. Jako malý sedával na jeho zadním sedadle a díval se tátovi přes rameno na cestu. Když dospěl, začal se rozhlížet po nějakém veteránu pro radost. Tím veteránem měla být původně motorka, ale jednoho dne si Jirka řekl, proč ne zrovna „tisícovka"? Vždyť zázemí a zkušeného pomocníka na renovaci v podobě vlastního táty nenajde každý! A tak bylo rozhodnuto. Jirkovo „Embucho" bylo vyrobeno v lednu roku 1967. To znamená, že se pyšní křivkami původních „tisícovek". Zejména velkými kapsami nasávání vzduchu k motoru, zadním panoramatickým oknem, pozičními světly na „C" sloupcích nebo prolisem vedoucím středem střechy. Tisícovka u Pojerů rychle zdomácněla. A to určitě i proto, že na její renovaci dohlížel ve společné garáži i původní Pojerovic rodinný vůz, Škoda 1000 MB poslední generace, kterou má Jirkův táta také jaksepatří „vymazlenou". Renovace nového přírůstku nebyla snadná, ale výsledek potěší každého milovníka oldtimerů. U Pojerů teď totiž parkují dva opravdové klenoty garáží!

Jan Kotlík

Autor: Redakce

9.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Hanáci vyhráli také odvetu v Jihlavě

Ilustrační foto

Vražda mezi cizinci: Došlo k ní na ubytovně v Humpolci

Požár zastavil výrobu v Kronospanu. Firma tvrdí, že šlo o zkrat

Jihlava – Více než deset milionů korun. Taková je bilance sobotního rozsáhlého požáru v jihlavské společnosti Kronospan v ulici Na Hranici v Jihlavě-Bedřichově. Hořela hala, ve které se zpracovávají OSB desky, dokonce musel být vyhlášen třetí stupeň požárního poplachu. Oheň proto na několik dní odstavil výrobu ve firmě.

Děti si ve žďárském parku hrají v balících slámy

Žďár nad Sázavou - Na šest desítek balíků ze slámy tvoří bludiště na okraji žďárského parku Farská humna. Dočasnou venkovní hernu pro děti tam vybudoval žďárský výtvarník Michal Olšiak.

Sáblíková bude pokračovat i po Pchjongčchangu

Žďár nad Sázavou – Odchod do sportovního důchodu? Ale kdeže. Láska ke sportu zvítězila. Martina Sáblíková přehodnotila své plány po olympijských hrách v Pchjongčchangu a hodlá se na dlouhém oválu se svými konkurentkami potkávat i nadále. Její fanoušci tak mohou mít radost.

Začíná vojenské cvičení. Piloti budou létat od rána do noci

Náměšť nad Oslavou - Mezinárodní vojenské cvičení Ample Strike začíná. Uskuteční se od středy 23. srpna do úterý 12. září na základně vrtulníkového letectva u Náměště nad Oslavou a na dalších místech v zemi.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení